Monday, 27 October 2014

Bab 24 Cinta Jangan Sakiti Aku


Walaupun telah ditegah oleh Nora, Alissa tetap juga melangkah masuk ke dalam bilik Zafril tanpa mempedulikan Nora yang cuba menarik-narik lengan dia supaya keluar. Bimbang dimarahi oleh Zafril yang telah pun mengingatkan dia agar memberitahu kepada Zafril terlebih dahulu jika ada sesiapa yang mahu berjumpa dengannya.
“Takpe, Nora. Awak boleh keluar.”
Alissa senyum kemenangan. Bye-bye Nora.
Kaki melangkah ke meja kerja Zafril. Nama ajelah meja kerja tapi rasanya lelaki ini takdelah buat kerja apa sangat. Entah kerja apa yang dibuat oleh Zafril setiap hari pun dia tidak pasti. Kerjanya menyusahkan dia adalah, nak-nak hari ini.. Lagilah Zafril sengaja buat dia sakit hati.
Ada aje benda yang nak digaduhkan.
Perangai hodoh!
“Ambil balik fail awak ni.”
Kening Zafril hampir bercantum. Takkan Adelia dah siapkan kerja kot? Baru pukul 10.00 pagi sekarang ini. Dalam masa satu jam boleh siap semak semua fail ini? Hebat sangat.
“Dah siap ke?”
“Temgoklah sendiri..” Tanpa rasa bersalah Alissa mengarahkan Zafril.
Zafril mengambil fail paling atas yang diletakkan oleh Alissa sebentar tadi. Fail ditutup kasar. “You jangan nak main-mainkan I, Lisa!”
Darah naik ke kepala. Alissa nak bodohkan dia ke apa sekarang ini. Masih banyak kesalahan ejaan yang belum dibetulkan.
“Adelia ada kerja lain yang perlu diselesaikan.. Takde masa nak siapkan kerja Nora.”
Zafril menolak kasar kerusi kulit yang didudukinya ke belakang. Kaki melangkah ke arah Alissa. “You jangan nak pandai-pandai buat keputusan dekat sini.I am your boss!” Lurus jari telunjuk ke hidung Alissa. Dia sendiri tidak tahu kenapa dia rasa bengang sangat dengan Alissa hari ini.
Mungkin sebab wanita itu tidak menjawab panggilan dia selama dua hari agaknya. Bila nampak muka Alissa hari ini terus rasa nak marah! Dia bimbangkan Alissa separuh mati, boleh pula Alissa buat bodoh sahaja bila jumpa dia pagi tadi.
“Ini kerja diluar bidang tugas. Kalau Encik Zafril tak berpuas hati, kita boleh selesaikan benda ini dengan cara lain. Jumpa dengan Datuk Ibrahim, mungkin?”
Alissa tahu Datuk Ibrahim seorang yang bertimbang rasa. Ketua yang amanah dan bertanggungjawab. Tak mungkin bagi kerja diluar bidang tugas kepada pekerjanya. Adelia ialah pereka fesyen, kenapa pula nak buat kerja pengkeranian?
“Oh, dah pandai nak gunakan papa I..”
“Saya tak gunakan sesiapa..”
“You sedar tak Adelia tu pekerja di syarikat I. I ada hak nak arahkan dia buat apa-apa kerja yang I rasakan perlu..”
“Sedar dan saya juga sedar yang kami ni pereka fesyen bukannya kerani. Kita ada beberapa orang kerani di syarikat kita, kenapa Encik Zafril tak minta mereka yang semak laporan ini? Membazir aje bayar mereka gaji tinggi..”
Berani sahaja Alissa melawan Zafril.
“Lagipun Adelia perlu bantu saya untuk siapkan koleksi yang Encik Zafril mahukan. Datuk yang lantik dia sebagai pembantu saya untuk belajar lebih banyak perkara tentang selok-belok dunia fesyen..”
Zafril menahan geram. Geramnya!
“Jadi you nak lawan arahan I?”
Zafril tunduk sedikit mendekatkan wajahnya dengan wajah Alissa. Alissa lebih rendah berbanding dia.
Terkejut dengan tindakan Zafril, Alissa melangkah sedikit ke belakang sebelum Zafril menarik lengan Alissa dan mencengkam kuat lengan itu.
“Kalau I bagi apa-apa kerja, jangan membantah! Siapa you nak bantah apa yang I arahkan?”
Siapa you nak bantah apa yang I arahkan..
Siapa you nak bantah apa yang I arahkan?
Siapa you nak bantah….
Alissa terasa seperti mahu menangis! Ayat inilah yang Zafril ulang-ulang selama lima tahun lepas. Ayat sama untuk merendahkan dia di mata lelaki itu.
“Saya nak berhenti kerja!”
What?”
“Saya akan berhenti kerja kalau Encik Zafril tak suka dengan hasil kerja saya… Tak suka dengan cara kerja saya.” Ini kali kedua dia mengugut mahu berhenti kerja. Kalau Zafril terus bersikap diktator seperti ini dia memang sanggup berhenti kerja.
Dah lama dia fikirkan soal ini.. Husna juga mula bising tentang hubungan dia dengan Zafril. Mahu dia berada jauh dengan lelaki itu. Mahu dia menerima lamaran daripada Syahmi. Kononnya umi pasti merestui perjalanan hidup dia bersama Syahmi.
“Jangan berani ugut I.”
Bila perkataan ugut keluar dari mulut Zafril, dia tahu apa yang Zafril akan katakan. Pastinya berkaitan abang dia, Khairi. “You won’t find Khairi. Saya berani jamin semua tu.”
Tubuh Alissa ditolak kuat ke belakang sehingga Alissa terdorong beberapa langkah ke belakang. Kini dia terperangkap di dinding. Zafril mencengkam kuat bahunya. “Jangan buat I betul-betul musnahkan you, Lisa. You sepatutnya tahu apa yang you buat pada I lima tahun lepas!”
Tangan Alissa terasa menggeletar.
Zafril lima tahun lepas kembali semula? Zafril yang sentiasa berjaya menundukkan dia? Zafril yang mengawal perjalan kehidupan dia..
Alissa mengumpul kekuatan yang ada dalam dirinya. Dia tidak boleh lemah. Dia tahu Zafril tidak tahu di mana sebenarnya Khairi.
“Lepaskan saya atau saya akan jerit.”
“I will send my man to kill Khairi, then..” Zafril berbisik perlahan di telinga Alissa sehingga membuatkan Alissa terasa mahu rebah ke lantai.
“Jangan ganggu abang aku!”
Ada sinar kaca dalam mata Alissa. Menahan tangis. Dia tidak mahu menangis di hadapan lelaki tidak guna seperti Zafril.
“Takut?”
“Berhenti ganggu hidup saya, Zaf! Apa yang awak nak daripada saya? Tak puas lagi ke awak buat saya merana selama ini?” Jeritan cuba ditahan-tahan. Kalau perkerja lain dengar macam mana? Dia tidak mahu ada sesiapa yang tahu bahawa dia dan Zafril saling berkenalan sejak sekian lama.
“I akan berhenti ganggu hidup you bila I dah puas dengan permainan kita.. You yang mulakan semua ni.. Kan?”
Alissa menggeleng laju. “Saya tak pernah mulakan apa-apa permainan. Tolonglah hentikan semua ni. Cakap dengan saya apa yang awak mahukan.”
“I tak mahu apa-apa tapi I mahu tengok you merana..” Zafril tidak pasti ayat yang dia tuturkan ikhlas dari hati dia atau dia sebenarnya keliru dengan marah yang menguasai diri,
Alissa langsung tidak memandang dia selama mereka bekerja bersama. Alissa asyik mengelakkan diri daripada dia.
Alissa cuba menjarakkan hubungan mereka! Dia sakit hati. Dia marah dengan tindakan Alissa. Dia benci!
“Saya dah cukup merana selama ini!” Kuat Alissa menjerit ke muka Zafril.
Astagfirullah hal’azim. Adakah Nora mendengar jerkahan kuat dia sebentar tadi?
Zafril melepaskan cengkaman di bahu Alissa dan menyebabkan Alissa rebah ke lantai. Terduduk sambil bersandar di dinding.
“Saya minta maaf sebab malukan awak dulu.. Sumpah Zaf, saya takde niat buruk terhadap awak. Saya cuma dah tak sanggup lagi waktu tu.. Saya tak sanggup lagi..” Langsung wajahnya tidak diangkat memandang ke arah Zafril yang berdiri memandang ke arah luar tingkap.
Masing-masing cuba menenangkan diri masing-masing. Nafas diatur perlahan mengikut tempo yang betul.
“Saya tahu saya sakitkan hati awak.. Saya tahu saya dah buat awak terseksa tapi saya berani bersumpah saya langsung takde niat nak buat semua tu untuk malukan awak.. Untuk persendakan awak..”
“Shut up!” Zafril mengetap giginya kuat. Kalau ikutkan hatinya yang mula panas mendengar Alissa mengungkit kisah lima tahun lepas, mahu sahaja dia layangkan penampar ke muka mulus Aliss tanpa belas kasihan. Mahu sahaja dia mengheret wanita itu keluar dan ditunjukkan kepada dunia betapa dia menyimpan rasa sakit hati yang amat sangat terhadap Alissa.
“Zaf.. Saya akui saya yang…”
“Diam, Lisa. Diam!”
No, saya tak nak diam. Saya nak semuanya diselesaikan..”
Bengang dengan sikap keras kepala Alissa, Zafril menuju ke arah Alissa dan duduk melutut di hadapan wanita itu. Wajah Alissa yang basah dengan air mata ditarik kasar ke arah wajahnya. Bibir Alissa dipagut kasar menyebabkan Alissa terkejut besar dengan tindakan luar kawalan Zafril.
Alissa meronta-ronta cuba mahu melepaskan dirinya. Tangan menumbuk kasar ke dada Zafril.
“Get out.” Arah Zafril yang masih melutut di hadapannya.
Alissa terdiam di lantai. Otaknya masih memproses kejadian yang berlaku.
“Get out.” Zafril bangkit meninggalkan Alissa yang tersandar lesu di dinding dan menuju ke meja kerjanya. Kerusi kulit ditarik dan dipusing ke belakang. Tidak mahu melihat wajah Alissa yang masih menangis.
Dia tahu Alissa menahan marah yang tidak terluah terhadapnya.
Dia juga tidak percaya dengan tindakan dia sebentar tadi. Mengasari Alissa dengan cara yang paling dibenci oleh wanita itu.
I said get out Alissa!” Suara naik meninggi. Wajah Alissa langsung tidak dipandang. Pasti Nora di luar bilik Zafril mendengar tengkingan itu.
Air mata diseka kasar. Alissa menarik nafas dalam-dalam sebelum bangkit berdiri. Kemeja yang dipakai dibetulkan sedikit. Seluar berwarna hijau tua digosok dibahagian punggung.
Masih terasa menggeletar sedikit tubuh Alissa. Masih terkejut dengan tindakan Zafril sebentar tadi.
Sekali lagi nafas diambil sebelum dilepaskan perlahan.
Tombol pintu dibuka perlahan dan Alissa melangkah keluar dari bilik Zafril. Nora yang berada diluar bilik Zafril juga langsung tidak ditoleh apatah lagi menegur gadis itu.
Langkah diatur laju ke biliknya. Dia perlu keluar dari pejabat ini sekarang juga. Rasa tak sanggup lagi nak hadap muak Zafril.
Punat pada remote kereta ditekan kuat. Alissa meloloskan dirinya ke dalam perut kereta. Enjin kereta dihidupkan dan Alissa bergerak meninggalkan Ibrahim Company jauh dibelakangnya.
Kereta diberhentikan betul-betul di hadapan pejabat Syahmi. Dia tidak tahu ke mana harus dia tuju. Dia hanya ada Syahmi ketika ini.
Alissa mendiamkan diri di dalam keretanya. Perlukah dia menghubungi Syahmi?
Kepala dijatuhkan ke atas stereng kereta. Kalau dia mencari Syahmi maksudnya dia perlu berterus-terang dengan Syahmi tentang apa yang sebenarnya berlaku kepada dia hari ini. Pasti lelaki itu bimbang melihat dia menangis seperti ini.
Tangisan kian menjadi-jadi. Kenapa hidup dia jadi seperti ini? Kenapa Allah swt menduga dia sehebat ini? Kenapa Zafril perlu kembali ke dalam hidupnya semula?
Dada yang masih berdebar disentuh lembut. Tangan kiri naik menggosok bibirnya dengan kasar. Zafril menyentuh bibir dia! Zafril mencium dia!
“Tak guna! Tak guna!” Stereng kereta ditampar berulang kali. Air mata yang laju membasahi pipi dibiarkan sahaja. Alissa menangis semahu-mahunya.
Bukan Syahmi. Dia tidak boleh mengadu kepada lelaki itu. Pasti Syahmi akan bengang dengan Zafril. Silap hari bulan boleh bertumbuk dua orang sahabat itu. Brek tangan diturunkan. Pedal minyak ditekan menuju ke suatu tempat.
Tuti memeluk tubuh Alissa yang menangis teresak-esak. Terkejut juga dia tadi apabila mendapat panggilan telefon daripada Alissa yang sedang menangis bagai nak gila. Sudahlah dia kurang faham apa yang dikatakan oleh Alissa dalam telefon tadi.
“Lisa, kenapa ni.. Cakap dengan aku.”
“Aku benci dia Tut! Aku benci dia!”
Tuti menggosok belakang Alissa. Sejak tadi Alissa asyik ulang ‘aku benci dia. Aku benci dia.’ Siapa yang dibenti oleh Alissa?
“Lisa, siapa yang buat kau sampai macam ni? Kau cakap dengan aku biar aku ajar orang tu! Roslan buat kau sedih?”
Biasanya Alissa tidak menangis kalau Roslan kenakan dia tapi Alissa akan bengang dan kutuk Roslan sepuas-puas hatinya tapi kali ini Alissa menangis macam teruk sangat aje perkara yang berlaku.
“Lisa, kalau kau diam macam ni aku tak tahu apa masalah kau.. macam mana aku nak tolong kau?”
Alissa angkat wajahnya memandang wajah Tuti Liyana. “Kenapa Zafril muncul semula? Apa yang dia nak daripada aku?”
Tuti telan air liur. Alamak! Pasal Zafril ke?
“Lisa, aku dah cadangkan dengan kau supaya berhenti kerja tapi kau degil. Kau nak juga terus bekerja dengan dia.. Sekarang bila dia menyusahkan kau macam ni kau menangis. Kali ni apa dia buat pada kau?”
Alissa membuang pandang ke arah kanak-kanak yang sedang berlari-lari anak tidak jauh dari kedudukan dia dengan Tuti. “Dia ugut nak bunuh Khairi..”
“Baguslah kalau macam tu. Aku pun suka kalau Si Khairi tu mati..” Laju sahaja Tuti menyokong Zafril. Lagi bagus kalau Khairi yang menyusahkan hidup orang lain tu mati. “Elok sangat kalau dia mati, takde menyusahkan orang lain dah..”
“Kau sedar tak Khairi tu abang aku! Satu-satunya abang aku di dunia ni. Aku cuma ada Khairi aje, Tut..”
“Kau aje yang cakap Khairi tu bermakna untuk kau. Khairi ru ada hargai pengorbanan kau? Ada Khairi tu cakap dia akan berubah? Takde kan?”
“Habis kau sokonglah kalau Zafril tu bunuh Khairi? Kau nak Zafril tu pula jadi pembunuh?”
Tuti mengeluh kecil. “Lisa, Zafril tu ugut kau aje. Dia takkan bunuh Khairi tu sebab dia tahu dia boleh ugut kau dengan Khairi. Kau ingat Zafril tu bodoh sangat ke?”
Kepala digeleng perlahan. “Aku dah cakap aku nak berhenti kerja tapi Zaf tak benarkan. Dia akan cari aku sampai ke lubang cacing! Kau ingat Zaf akan lepaskan aku macam itu aje ke?”
“Habis kau nak dia layan kau macam ni? Buat kau hidup dalam ketakutan dan bawah telunjuk dia? Macam tu ke kau nak hidup kau, Lisa?”
“Kau nak aku buat apa lagi Tut!” Nyaring suara Alissa menjerit ke arah Tuti. Dia sudah tidak mampu untuk berfikir lagi ketika ini. Serabut!
Tuti terdiam. Terkejut kerana Alissa menengking dia sebentar tadi.
“Tut.. Aku minta maaf. Aku tak sengaja nak tengking kau. Aku minta maaf sangat-sangat..” Bahu Tuti dirangkul dan dipeluk lembut. “Aku sayangkan kau.. Sangat!”
“Lisa, dengar cakap aku.. Kau kena buat keputusan. Lepaskan Zafril dari hati kau. Terima lamaran Syahmi. Itu yang terbaik.”
Syahmi?
“Aku tak pernah cintakan dia.”
“Belajar cintakan dia macam mana dia cintakan kau. Buka hati kau. Buat apa lagi kau nak tunggu Zafril yang takkan berubah sampai kiamat tu!” Tuti mula beremosi kembali apabila menyebut nama Zafril. Memang sejak dulu lagi dia tidak sukakan lelaki itu. Muka kacak tapi perangai hancus!
“Aku sentiasa ada untuk kau. Banyakkan berdoa. Minta petunjuk daripada Allah. Aku yakin umi dan abah kau pasti menyokong apa pun keputusan yang kau buat.”
Alissa memeluk Tuti dengan erat. Dia sayangkan sahabatnya ini. Satu-satunya kawan yang dia ada sejak zaman universiti. Kawan yang tidak pernah meninggalkan dia walau apa pun yang berlaku kepada dia.
Kawan yang sentiasa teguh berdiri untuk menyokong jatuh dan bangunnya dia.
Thanks, Tut.”
p/s : Oh Zafril.. Apa kau buat ni? T_T' Kenapa... why oh why. 
Siapa suka Zafril dan Alissa angkat tangan? 
Ha, Sri tengah ada idea untuk cerita baru sekarang ni.. Adoi time busy ni lah ada idea mencurah-curah ke ladang gandum kan.. Nak menulis tapi masa tu takde. I jot down ajelah plot-plot cerita sebab takut lupa. Sobs! 
Rindunyaaaa nak menulis! Serius... Rasa macam tak lengkap hidup ni kalau lama sangat tak menulis. Rindu nak menghadap laptop berjam-jam sampai tak nak buat apa-apa. Heeehe.. 

Promo lagi.. Siapa yang dah baca ADDS terima kasih. Yang baca KPI double thank you.. Yang belum tu boleh dapatkan ye.. Yang mintak Sri up semua cerita dekat sini minta maaf ye sebab I can't do that.. Tapi InsyaAllah Sri dalam proses siapkan cerita yang memang habisnya di belog sahaja.. Doakan tau!

Love,
Sri Sarah.

33 comments :

  1. dua saya dah baca habis best.

    ReplyDelete
  2. Saya nk Alissa dgn Zafril of course! Hehe.. Sambung la lagi Sri.. Cam best la cerita ni..buat saya ketagih.haha

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Kan.. Sobs.
      Takpe Nanti Lisa balas dendam

      Delete
  4. Best sesangat..Thanks sri walaupun kebizian melanda
    Betul kata Tut tu..zaf tu ugut je tapi tak mo lah dengan syahmi okeyy..No..no..no
    Kita suka Zaf ngan Alisa..opkoz
    dua-dua novel sri saya dah baca habis...memang terbaik dari ladang ..
    sri cepat2 la siapkan MS untuk CJSA ini..nak peluk baby ke-3 plak.jgn tamatkan di blog tau..tak suka..tak suka..

    Sis Ila

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeayyy. Thank you Sis Ila! :)
      Nanti insyaAllah ada baby seterusnya. Thank sangat kak! <3

      Delete
    2. Sarah,bula nak sambung bab seterusnya..hehehe

      Delete
  5. sambung lagi pleaseeeeeeeeeeeeee yeay!!!!

    ReplyDelete
  6. dua2 novel dh beli..tp lom bace lg...
    ape2 kte bace yg on9 ni dlo..yg novel mmg dh ada dlm dakapan..huhuhuh

    ReplyDelete
  7. Zafril sebenarnya suka pada Alissa tetapi egonya tinggi sama macam Ashraff tapi saya suka Zafrill dan Alissa.

    ReplyDelete
  8. Mmm mmg putus napas nk wait sis aplod n3..huhuu..ghindu btol ngn tulisan sis..

    ReplyDelete
  9. best ny nk lgi..geram plak ngn zaf..huhu..nk smbungn lgi..

    ReplyDelete
  10. Sis sambung la lagi. Best cite ni hehe

    ReplyDelete
  11. Bila nk sambung next entry....huhuhu

    ReplyDelete
  12. Tak sabar nk tggu next entry...huhuhu

    ReplyDelete
  13. Bila nak sambung ni sri ??

    ReplyDelete
  14. Marathon hbs2an bce smue karya Kak Sri.. Terbaik sgt2..tahniah untk Kak Sri sbb dpt terbitkn novel dlm versi cetak..karya Kak Sri smuenye best..keep it up...

    ReplyDelete
  15. Best..!! Nk lg zafrill nga alissa blh x..??☺

    ReplyDelete
  16. Mmg best la ADDS &KPI...
    Wahhh da xsabar2 nk bc alissa nga zaf plak..

    ReplyDelete
  17. bila nk smbung ni sri ?

    ReplyDelete
  18. Akakkk sambung lagi plzzz....
    hihihih

    ReplyDelete
  19. Akak nk sambung lggii... plzzz...

    ReplyDelete
  20. Akak nk sambung lggii... plzzz...

    ReplyDelete
  21. Crite ni akn dnovelknnke sis? Xsabar nk bca n3 baru..

    ReplyDelete
  22. apa yg berlaku sebenarnya. kesian Alisakan... dah habis ke ka block nak tunggu publish? Tak de tease ker??? Anyway cite yg menarik and good luck semuga cepat dipublishkan.

    ReplyDelete
  23. sis novel ni xda kat pasaran ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum ada di pasaran. April InsyaAllah ada nanti. :p

      Delete
  24. Hmm, citer nih mmg tak nak hbiskan di belog ke? Ala sdihnya.

    ReplyDelete