Friday, 11 April 2014

Bab 11 Cinta, Jangan Sakiti Aku


Kentang goreng dicucuk dengan garpu sebelum disumbat ke dalam mulut. “Kau tak cakap pun dengan aku yang Lisa tu kerja dengan kau. Ju tahu ke tidak?”
Zafril mencapai air coke di atas meja makan dan disedut perlahan. “Dua hari lepas aku ada jumpa dengan Lisa dekat petrol station. Masa tu Ju ada dengan aku.. Aku dah cakap dengan Ju pasal Lisa ni..”
“Soalan aku Ju tahu ke tidak yang kau dengan Lisa kerja satu bumbung?”
Zafril menggeleng. “Kau rasa kalau Ju tahu apa dia buat?”
Tawa Hafizul meledak kuat. “Mak singa tu nak buat apa lagi selain mengamuk. Silap hari bulan cermin kereta kau boleh berkecai bro!”
Bukan dia tidak kenal dengan sikap cemburu buta dan panas baran Juliza. Memang tahap tak mampu nak kawal. Kalau mengamuk memang jenis pukul orang, jenis campak barang dan menjerit macam nak keluar anak tekak.
“Zaf, aku bukan nak takutkan kau tapi aku rasa elok kalau Ju tak tahu..”
Kepala diangguk perlahan. “Aku memang tak cakap dengan Ju. Kes aku jumpa dengan Alissa di stesyen minyak pun dia boleh cakap aku duk terkenangkan Lisa semula. Gila kau tahu tak. Gila!”
“Entah-entah betul apa yang Ju cakapkan tu. Kau ada hati dengan Lisa tu ke?”
“Gila!” Satu jelingan tajam dihadiahkan kepada Hafizul. Steak daging dipotong kecil dan disumbat ke dalam mulutnya. “Lisa dengan aku takde apa-apa. Aku secara tak sengaja tahu yang dia kerja dengan syarikat papa aku. Kebetulan.”
“Jodoh, mungkin?”
Zafril tergelak-gelak. “Mungkin Tuhan sengaja hantar Lisa kerja di syarikat keluarga aku sebab nak temukan aku dengan dia.. Untuk aku dan dia sama-sama betulkan kesalahan dulu. Untuk bagi peluang dia minta maaf pada aku sekali lagi.”
Suapan kentang ke dalam mulut Hafizul terhenti. “Apa dia buat pada kau dulu?” Riak terkejut memang jelas di wajah Hafizul. “Setahu aku kau yang kenakan dia dulu..”
Tesedar dia sudah tersasul, Zafril segera membetulkan suaranya. “Ish, bukan. Maksud aku iyelah dia kan dah malukan aku masa dekat padang dulu. Terjerit macam orang gila yang kononnya aku cintakan dia dekat padang tu.. Kau ingat aku ni tak malu ke?”
So?”
Zafril angkat sudu dan garpu dengan tangan kiri dan kanan naik sedikit ke udara. “So.. takde apa-apalah.”
“Iyelah kau tu takde apa-apa. Entah-entah ada apa-apa dengan Lisa tu..”
“Kau jangan nak merepek boleh tak?”
“Mana ada aku merepek pun. Aku cakap-cakap aje..” Mata Hafizul meliar ke sekeliling restoran. Tiba-tiba matanya terbuka luas. “Lisa dekat sana.. dengan Tuti.”
Where?”
“Dekat sudut sana.”
Pantas Zafril menoleh ke arah pisau yang terhala oleh Hafizul. “What is she doing here? Mengintip aku ke?” Soal Zafril kepada Hafizul.
“Kau rasa Lisa tu takde kerja sangat ke sampai nak intip kau? Kau ada buat salah apa dengan dia sampai dia nak intip kau ke sana sini?”
“Aku nak ke sana kejap. Kau tunggu sini!”
Melihat Zafril menolak kerusinya dan bergerak ke arah meja Alissa, Hafizul segera bangkit mengekori Zafril dari belakang. Takkan nak ketinggalan drama sebabak kot. Rugilah.
“What are you doing here, Lisa?” Tegak dia berdiri di sisi meja Alissa.
“Encik Zafril, saya ke sini nak makan.. Takkan nak beli kereta pula!” Pedas sindiran Alissa. Apa, Zafril ingat ni kedai bapak dia ke sampai Alissa tak boleh nak ke sini?
“I tak cakap you ke sini nak beli kereta tapi I tanya apa you buat di sini?”
“Makan.” Ringkas jawapan Alissa. Mata kembali ke buku menu yang dipegang olehnya. Jelingan Tuti yang menyoal ‘apa ni.. apa ni..’ hanya dibiarkan sahaja. Nantilah dia jawab dengan Tuti.
We need to talk. Now.”
Weekend bukan masa kerja saya. Tunggu esok ajelah lepas saya masuk kerja..”

“Alissa, I said now.” Buku menu yang dipegang oleh Alissa dirampas kasar. Buku menu itu kembali diletakkan di atas meja sebaik sahaja Alissa berdiri kasar.
“Apa Encik Zafril nak ni? Saya ada ganggu encik ke?”
“Yes, ganggu pandangan mata dan selera I dekat sini.”
Nafas dilepas kasar. “Kalau takde selera boleh makan di kedai lain.. Takde kena mengena dengan saya!”
“Jom.” Lengan Alissa ditarik sedikit kuat. Memaksa Alissa supaya mengikutnya.
“Zaf, kau nak dah kenapa?” Rasa tidak sanggup pula melihat Alissa dipaksa oleh Zafril. Walaupun Alissa berahsia dengan dia tentang Zafril dia pasti Alissa ada sebab yang tersendiri.
“Ikut I or I will reveal everything?”
Ugut? Zafril ugut dia sekarang ni? Alissa memandang wajah Zafril dengan pandangan mata yang tajam. Geram! Dia geram dengan Zafril.
“I tak main-main, Lisa..”
“Lisa, Zaf.. Apa ni? Korang ni dah kenapa? Reveal apa? Kau nak cakap apa Zaf? Tell me!” Tuti pula sudah semakin geram dengan sikap dua manusia di hadapan mereka ini. Main tarik tali pula. Sorang mengugut yang sorang lagi pula buat donno.
“Nak cakap apa? Awak nak bagi tahu Tuti semuanya? Bagitahulah.. Mesti Hafizul pun tak sabar nak tahu juga.” Eleh, ingat dia takut kot? Tuti dah tahu semuanya pun.. Mungkin kawan-kawan Zafril aje yang tak tahu sangat.
Pegangan tangan Zafril di lengan Alissa bertambah kuat. “Jangan cabar I, Lisa. You tahu apa yang I boleh buat..”
Ya, ugutan yang membuatkan dia takut! Dia faham maksud ‘boleh buat’ yang disebut oleh Zafril. Lelaki itu boleh buat apa sahaja yang kadang-kala tidak terjangkau pemikiran dia. “Tut, kau order dulu ya..”
“Tapi Lisa..”
“Aku okay. Kejap aje.. Kejap lagi aku datang semula.”
Mahu tidak mahu Tuti mengalah juga. Wajah Hafizul dijeling geram.
“Eh, kenapa kau jeling aku pula.. Bukan salah aku. Aku pun tak tahu apa masalah dorang tu.” Hafizul membela diri. Sumpah dia memang tak tahu apa-apa.
“Diamlah kau. Berambus dari muka aku.” Nah, tak pasal-pasal Tuti melepaskan kemarahannya kepada Hafizul pula. Lantaklah, janji dia memang bengang habis denga  Zafril.
“Tut, kau nak emo dengan aku ni kenapa… Kau kalau tak puas hati dengan Zaf, dengan Zaf sorang aje dah lah. Aku ni bukannya Zafril.. Yang kau nak marahkan aku kenapa?” Selamba badak sahaja Hafizul menarik kerusi dan duduk di sebelah Tuti.
“Kau duduk dekat meja aku ni kenapa? Blah lah.”
They won’t come back. Biar aku temankan kau makan, okay?”
Mulut Tuti herot ke kiri dan ke kanan menaharan rasa geram terhadap Hafizul. “Kau dengan Zaf sama ajekan.. Buaya!”
“Hooo… ho. Kau jangan samakan aku dengan Zafril pula. Aku bukan playboy. Aku just be nice with everyone aje bukan playboy. Tak sama tu..”
“Kau nampak tak garpu ni Afiz? Kau nak kena tikam ke?”
Melihat gelagat Tuti yang garang membuatkan Hafizul tergelak besar. “Kau ni umur dah dua puluh enam tahun tapi perangai macam budak-budak. Hoi, zaman universiti dah habis dah.. Kau boleh tak matang sikit?”
Garpu kembali diletakkan di atas meja. “Mana kawan kau bawak kawan aku?”
“Jangan risau.. Mungkin Zaf nak berbual dengan Lisa.”
Office kan ada.. kenapa nak berbual di luar?”
Privacy kot.”
Tuti menggelengkan kepalanya. “Aku tak percaya. Mesti ada benda yang Lisa sorokkan daripada aku. Apa kawan kau tu nak?”
“Ish, manalah aku tahu. Dah la, kau nak makan kan? Biar aku temankan kau.”
Tangan kiri dan kanan disilangkan ke dada. “Kau dah takde kerja lain nak buat ke? Kau nak mengurat aku? Too late la bro, aku dah nak kahwin.” Nah, straight to the point.
“Kau rasa aku nak mengurat kau ke Tut?”
“Yes, you are!”
“Rasa kau tu salah. Aku sikit pun takde rasa nak pancing kau. Aku just nak temankan kau makan aje. Kita pun bukannya tak kenal masa dekat universiti dulu kan..”
“Afiz, kau call Zaf sekarang. Aku nak dia hantar Lisa balik ke sini sekarang jugak!”
They will not come back. Kau percayalah cakap aku. Nanti Zaf akan hantar Lisa balik ke rumah dia. Kau jangan risau, Zaf tu bukannya orang jahat.” Buku menu di hadapannya dicapai. Buku menu yang sama digunakan oleh Alissa sebentar tadi. “Kau nak makan apa?”
“Kau boleh tak stop tanya aku nak makan apa.. Aku risaukan Alissa!”
Hafizul mengeluh perlahan. “Zafril will send her back home safely. Don’t worry..”
“Aku tak percayakan Zafril. Sikit pun aku tak percayakan jantan tak guna macam tu. Kalau aku tahu Lisa kerja dengan dia memang aku paksa Lisa letak jawatan sekarang juga!”
See. That’s why Lisa tak cakap dengan kau yang dia kerja dengan Zafril.. Kan?”
Tuti terdiam. Mencerna sebutir-sebutir kata-kata Hafizul sebentar tadi. Betul juga. Kalau dia tahu Alissa bekerja di bawah Zafril pasti dia akan memaksa wanita itu meletakkan jawatan.
“Lisa ni memang degil!” Getus Tuti tiba-tiba.
“Kau tahu ke kenapa dia terkejar-kejarkan Zafril dulu?”
“Bila?”
“Masa kita di universiti dulu.. Kau lupa yang dia terjerit terlolong nama Zafril masa pertandingan rugbi dulu?”
Kepala otak Tuti mengimbas kembali memori zaman belajar lima tahun dulu. “Entah.” Hanya itu jawapan yang terbit dari bibir mungkil Tuti.
“Takkan kau tak tahu.. Kau ada dengan Lisa waktu tu..”
“Aku tak tahu. Aku tahu.” Suara Tuti sedikit keras. Menegaskan kata-kata bahawa dia memang tidak tahu apa-apa tentang Alissa dan Zafril ketika itu.
“Aku tak pernah denagar apa-apa gossip pasal Lisa dengan Zafril sebelum tu, tup-tup Lisa muncul dekat padang tuntut janji Zafril pada dia.. Kau betul tak tahu apa-apa?” Hafizul kurang yakin dengan Tuti. Dia percaya gadis kacukan Indonesia-Pakistan ini tahu sesuatu tetapi sengaja mahu merahsiakan perkara itu.
“Aku cakap aku tak tahu.. Kau ni tak faham bahasa ke?”
Perbualan Tuti dan Hafizul terganggu apabila seorang pelayan menghampiri meja makan mereka. “Order miss?”
No, thanks!” Tuti menolak kerusi ke belakang. “Kau makanlah sorang-sorang. Aku takde selera.”
“Tut, kau belum makan lagi ni..”
“Kau ingat ya, kalau Zafril apa-apakan Lisa.. Aku takkan lepaskan korang berdua!”
Hafizul tercengang-cengang. Alih-alih dia pula yang ditinggalkan di sini seorang diri. Mana Alissa dan Zafril sumpah mati hidup balik pun dia tidak tahu ke mana dua orang manusia itu menghilang.
Tuti pula sudah berlalu meninggalkan dia.
Sudahnya Hafizul berlalu ke kaunter bayaran dan membuat bayaran makanan dia dan Zafril.

p/s : 
"Ria dah ada keputusan ke tentang apa yang ibu cakap dengan Ria semalam?" Cawan kopi diletakkan semula di atas meja di depannya. 
"Belum lagi. Lagipun Abang Ad belum cakap apa-apa dengan Ria pasal lamaran tu, bu.. Seganlah Ria." Kaki naik bersila di atas sofa mewah milik Tuan Amin. 
"Allah.. Apa yang nak disegankan. mungkin Ad yang suruh mama dia bersuara bagi pihak dia. Ad segan dengan Ria agaknya." 
Riana melepaskan keluhan kecil. Sudah hampir sebulan dia keluar dengan Firhad selepas bertahun tidak berjumpa dengan lelaki itu tetapi sampai sekarang lelaki itu langsung tidak pernah berbual tentang apa-apa lamaran.. 
Ei, yang ibu dengan Auntie Mawarni pun satu juga.. Betul ke tidak Firhad nak kahwin dengan dia ni? Ke saja nak usik-usik dia. 
"Nantilah Ria fikirkan ya ibu.." 

Nota Kaki Sri Sarah : Warrgh!!!!! Stressnya. Dalam kepala otak ni dah main-main cerita baru tau tapi mss lama ada dua tak siap-siap lagi. CJSA dengan DLUA. Kena taip laju-laju macam Usain Bolt berlari ni!
Chiayok.

Tuesday, 8 April 2014

Bab 10 Cinta, Jangan Sakiti Aku


Alissa memaut lembut lengan Tuti Liyana. Sahabat baik dia sejak zaman universiti lagi. “Lisa, bila Abang Khai keluar?”
“Belum lagi. Rasanya lambat lagi.. Aku pun dah lama tak melawat dia dekat sana..”
“Ala, tak payah pergilah Lisa, dia bukannya suka kalau kau ke sana. Buat sakit hati kau aje kalau kau ke sana.”
Alissa menggigit bibirnya lembut. “Aku rasa bersalah dekat abang aku Tut..”
Bahu Alissa dirangkul lembut. “Dah dekat lima tahun Lisa, takkan sampai sekarang pun kau masih rasa bersalah? Dah lah, aku cuma boleh doakan abang kau tu insaf!”
“Aku pun harap macam tu jugak. Kau sendiri pun tahu banyak perkara yang aku lalui seorang diri tanpa abang aku..”
“Allah, Lisa! Dah macam-macam Abang Khai tu buat dekat kau, kau masih lagi nak bela dia?”
Nafas dilepaskan kasar. “Apa pun yang berlaku dia tetap abang aku, Tut. Dia jaga aku, dia besarkan aku..”
Tuti tergelak kecil. “Jagalah sangat kan.. Dia besarkan kau konon! Wei Lisa, masa dia bela kau dulu kau memang dah besar. Dah ada akal fikiran yang boleh fikir baik buruk waktu tu. Abang kau pun dah besar, dah tua bangka tapi otak letak dekat lutut. Aku tak boleh bayangkanlah kau sebaik ini tapi ada abang macam dia!” Tuti melepaskan rasa geram. Setiap kali keluar dengan Alissa pasti sahaja Alissa akan membela Khairi. Kalau ikutkan hati dia memang dia dah tikam lima belas kali dada Khairi.
“Dia tetap abang aku.”
“Itu ajelah yang kau boleh cakap kan? Dia abang kau? Lisa, kau ingat ada hubungan darah ni dia bebas buat kau apa sahaja ke? Dia ingat dia boleh layan kau macam sampah ke Lisa?”
Lisa berhenti berjalan. Kerusi kosong di bahagian tepi jalan menarik pandangan mata Alissa. Laju sahaja tangan menarik Tuti supaya mengikut dia. “Lenguhlah berjalan. Jom duduk sana.”
Tanpa banyak soal, Tuti hanya menurut langkah Alissa.
“Lisa, aku cakap dengan kau tadi.. Belum habis lagi pasal Abang Khai. Kau jangan nak mengelak pula.”
“Mana ada aku mengelak apa-apa pun..”
“Kau ingat ye Lisa, lepas dia keluar nanti jangan beritahu dia mana rumah kau, mana kau kerja dan apa kereta kau pakai sekarang! Kau ingat pesan aku ni..” Anak mata Tuti memandang wajah Alissa dengan garang. Dia benar-benar maksudkan apa yang dia katakan ketika ini.
“Dengar..”
“Jangan dengar saja tapi nanti kau buat. Kalau aku tahu dia cari kau lagi, siaplah dia!”
Alissa membuang pandang ke arah manusia yang berada di bahagian bawah bangunan. “Ada sales ya dekat ruang legar sana tu.. Wah, ramainya orang!”
“Kau ubah topik?”
Alissa memandang wajah Tuti dan senyuman manis dilemparkan kepada gadis itu. “Cik tuning orang, janganlah marah. Muka kau kalau marah tak comel langsung Tut!” Alissa mencuit hidung Tuti. Comel betul wajah pan-Asia Tuti. Dia suka pandang wajah Tuti!
“Janganlah usik hidung mancung aku.. Hidung mahal ni..”
Alissa tergelak mendengar bebelan Tuti. “Mahal sangat sampai aku tak mampu nak bayar, kan?”
Tuti tergelak besar. “Mampu bayar kalau bos kau bayar kau gaji lima kali ganda dari gaji sekarang.”
“Tut..” Alissa bersuara perlahan. Perlukah dia membuka cerita tentang Zafril kepada Tuti? Pasti gadis ini terlompat kerana terkejut.
“Apa?”
“Eh, takde apa-apa..”
Tuti menarik lengan Alissa yang mahu bangkit meninggalkan kerusi rehat. “Mana boleh takde apa-apa. Kalau kau panggil nama aku dengan nada macam tadi tu mesti ada apa-apa kau nak cakap dengan aku, kan?”
Alissa sengih lebar. Hebat betul Tuti boleh membaca apa yang ada dalam hati dia! Alissa masih mahu berdalih. “Mana ada apa-apa. Aku saja je nak bermanja dengan aku..”
“Betul?”
Alissa menggangguk bersungguh-sungguh.
“Kalau ada apa-apa kau nak ceritakan dengan aku, kau cakap aje.. Walaupun nanti aku dah kahwin, aku tetap kawan kau sampai bila-bila.” Bahu Alissa dirangkul erat. Dia sayangkan Alissa.
Entah kenapa dia terasa tersentuh dengan kata-kata Tuti. Dia tahu gadis ini memang sangat baik. Inilah sahabat yang sangguh mengharungi kepayahan dan kepahitan dalam hidup bersama dia.
“Kalau aku ada apa-apa masalah nanti aku akan cakap dengan kau, ya?”
“Promise?”
“Janji!”
Kedua-dua sahabat itu tergelak serentak.
“Macam mana persiapan kahwin? Nak aku tolong apa-apa tak?” Soal Alissa sambil tersenyum. Perkara paling dia suka! Perkahwinan. Ya Allah, seronoknya!
“Baju aku dah siap ke?”
“Belum lagi tapi aku akan siapkan sebelum majlis supaya kau boleh cuba baju dulu. Mana tahu masa bertunang ni kau asyik happy aje sampai makan banyak tak ingat dunia lepas tu baju pun jadi kecil.”
“Bukan baju yang kecil tapi aku ni tak kurus-kurus.” Tuti membela diri. Dia akui memang dia makan agak banyak kebelakangan ini kerana jadual makannya sudah tidak teratur. Terlalu banyak kerja perlu diuruskan.
“Kau makan tu jaga sikit. Jangan main bedal aje. Tadi pagi makan sandwich aje konon.. Memanglah makan sandwich aje tapi kalau sampai lima keping takkan tak gemuk, kan?”
Tuti tayang riak bengang.”Kau kata aku gemuk ke?”
“Ada ke? Bila?” Alissa buat-buat tidak bersalah. Sengaja mahu menyakat Tuti.
“Tadi.”
“Bila? Apa ayat aku sebut tadi?”
“Manalah aku ingat kau cakap apa tadi kau ada sebut aku gemuk..”
“Bila masa pula aku cakap kau gemuk.. Mana ada!” Ujar Alissa sambil tergelak kecil. Dia tahu Tuti memang bengang dan pantang kalau ada orang cakap dia gemuk tetapi itulah hakikatnya. Sejak bertunang enam bulan lalu berat badan Tuti naik sedikit.
“Tut, kau tu petite.. Kalau kau gain weight nampak gemuk nanti masa wedding. Kau nak ke macam tu?”
Tuti geleng kepala sambil tayang riak wajah monyok.
“Kalau tak nak, jaga sikit makan tu. Makan ikut jadual makan.. Jangan makan tak kena pada masanya. Kalau lunch kau ambil pukul 5 petang, dinner pukul 9 malam, kau rasa gemuk tak kalau amalkan setiap hari?”
Tuti angguk pula kali ini. Diam mendengar syarahan Alissa.
“Jadi, makan tengah hari pukul 12 tengah hari hingga pukul 2 petang. Makan malam pukul 6 petang hingga 7.30 malam sahaja. Kalau lapar, bertahan! Makan biskut dengan air milo. Sleep early.”
“Kerja aku tak menentu la Lisa. Macam mana nak makan on time?”
Sleep early, wake up early. Buat breakfast, tapau ke office.” Alissa sengih kemenangan. Dia tahu Tuti memang kaki tidur. Kalau boleh memang gadis ini bangun lima minit sebelum pergi kerja. Langsung tidak bersarapan.
“Tak sempat..”
“Bangun awallah. Kau malam-malam nak layan Astro dulu.. Kalau dah tahu takde kerja, tidurlah awal. Ini tak, layan Astro sampai pukul 1,2 pagi.. Ada ke?”
“Bukan setiap hari pun.. Kalau ada cerita best je.”
“Tak boleh. Kau tu bakal pengantin tak lama lagi..Kalau tak jaga diri kau nak nampak hodoh ke bila majlis kau nanti?”
Tuti menggelengkan kepalanya laju.
“Tahu pun tak nak.. Dengar cakap aku ni. Kau bukannya suka dengar cakap aku tapi bab kahwin ni kau kena dengar cakap aku, tau?”
“Baik, mama!”
Alissa tergelak besar bila Tuti memanggilnya dengan panggilan mama. “Hoi, kenapa panggil aku mama?”
“Iyelah kau membebel macam mak nenek! Macam mama aku tahu tak?”
“Zaf, tu bukan Alissa ke?”
"Alissa mana?” Zafril melilau mencari Alissa yang dimaksudkan oleh Hafizul. Mungkin Alissa pekerja dia atau Alissa lain?
“Alissa perempuan yang menangis dekat padang dulu tu..”
“Mana?”
“Tu.” Mata Zafril mengikut telunjuk Hafizul. Wanita yang sedang bergelak tawa dengan Tuti Liyana di bangku itu diperhati dari jauh.
Alissa nampak santai dengan T-shirt sendat dan jeans yang tersarung ditubuhnya. “Small world.”
Hafizul tergelak kecil mendengar perkataan yang terpancul dari mulut Zafril. “Yeah, small world. Aku ingat lagi budak tu menangis bagai nak rak sebab nak bercakap dengan kau tapi kau buat tak tahu dekat dia. Pity her!
“Kau pernah jumpa dia lepas kita habis belajar?”
“Tak pernah, Zaf. Ini kali pertama aku nampak dia lagi. Iyelah, lepas kita habis degree kau terus fly ke Canada untuk sambung master kan.. Aku pun kerja dengan papa aku. Sibuk sepanjang masa. Mana ada masa nak berfoya-foya..”
Zafril tumbuk bahu kanan Hafizul. “Muka macam kau ni takde masa nak berfoya-foya? Ceh, kirim salam ajelah..”
Hafizul menyambut kata-kata Zafril dengan ketawa yang agak kuat. “Tak percaya sudah By the way kau tak nak tegur ke perempuan yang tergila-gilakan kau sejak zaman universiti dulu?”
“Nak tegur ke?” Wajah Hafizul dipandang serius dengan tanda tanya.
“Kenalah tegur, mana tahu dia masih kenal kau dan hmmm, masih ada rasa sayang lagi.” Hafizul tergelak kecil. Mana mungkin dia lupakan gadis jelita ini. Gadis yang dikatakan tergila-gilakan Zafril semasa zaman universiti mereka dulu.
Zafril melangkah tenang mendekati kerusi tempat Tuti dan Alissa bersantai. Bukan main seronok lagi dua orang wanita itu bergelak ketawa. “Kuatnya ketawa sampai dekat hujung sana dengar.”
Alissa menoleh ke belakang. Sumpah terkejut beruk!
Apa Zafril buat di sini? Mengekori dia? Mahu saja dia soalkan soalan yang bermain di kepalanya kepada lelaki ini.
Mulut Tuti terlopong. Ternganga luas gadis itu apabila ternampak Zafril berdiri di belakangnya. Memang terkejut. Dia tidak sangka dia akan bertemu dengan lelaki ini lagi. “Jom Lisa.” Tangan Alissa ditarik agak kuat. Dia tidak mahu Alissa bertegur sapa dengan Zafril. Dia tidak mahu Alissa terluka lagi kerana lelaki ini.
“Tuti, rileks la.” Zafril masih tersenyum. Cuba menenangkan Tuti yang nampak seperti bengang dengan dia. Pasti Tuti juga sama seperti Hafizul yang belum tahu bhaawa Alissa dan dia bekerja di bawah satu bumbung.
“Apa kau nak?” Ada nada geram dalam soalan Tuti.
“Takde apa-apa. Saja nak tanya khabar rakan sekerja.”
Tuti mengetap gigirnya kuat. “Hoi, siapa rakan sekerja kau ni Zaf? Sejak bila pula aku kerja satu bumbung dengan kau? Tak tahu pun kau tu pekerja di Harmony Company.”
Senyuman Zafril kian melebar. “Bukan kerja dengan kau Tuti tapi kerja dengan si jelita dekat sebelah kau tu.”
Alissa sudah kecut perut. Habislah kalau Tuti tanya tentang Zafril. Pasti gadis itu akan menyoal itu dan ini kepada dia.
Tuti menoleh mencari wajah Alissa yang buat-buat tidak dengar dengan kata-kata Zafril. “Sejak bila kau kerja dengan dia Lisa? Aku tak tahu pun.”
Actually baru seminggu, kan Lisa?” Kening dijongket sedikit. Sengaja nak mengusik Alissa.
“Hai Lisa. Ingat I lagi tak?”
Alissa hanya buat tidak tahu sahaja kepada Hafizul. Dia ingat-ingat lupa sahaja kawan-kawan Zafril semasa zaman belajar dulu. Dia bukannya kenal sangat kawan Zafril.
Hafizul ketawa kecil. “Mungkin you tak ingat I sangat kot tapi I ingat sangat muka cantik you yang menangis dekat padang dulu. Ingat tak?” Sengaja mahu mengusik Alissa. Dia tahu Alissa pasti tidak suka kalau memori lama diungkit kembali.
Sorry ya, saya tak ingat pula awak ni yang mana. Takpelah saya jalan dulu ye.” Giliran Alissa pula menarik tangan Tuti. “Jom.”
Zafril dan Hafizul tanya melihat sahaja Tuti dan Alissa bergerak meninggalkan mereka.