Monday, 8 September 2014

Special : Kau Perempuan Itu

Gelas berisi air oren diangkat perlahan-lahan. Entah kenapa dia rasa gemuruh pula. Bukan tidak pernah bersua muka dengan tetamu Puan Khalisah, berkali-kali pernah berjumpa. Cuma perasaan dia kali ini kurang enak.
Hampir dua minit berkira-kira untuk menghantar dulang air ke depan atau tidak, akhirnya Sarah menapak juga ke ruang tamu dengan menatang sedulang air.
Kaki melangkah perlahan-lahan ke ruang tamu. Ari Aqashah yang ternampak kelibat isterinya sedang membawa sedulang air segera bangkit dan mendapatkan isterinya.
“Kenapa tak suruh Mak Som ambil?” Ari Aqashah segera mengambil dulang dari tangan Sarah.
“Mak Som tengah buat kerja lain. Arah tolong sikit je.” Tidak mahu Ari Aqashah ingat Mak Som yang menyuruh dia membawa air ke hadapan, Sarah terlebih dahulu membela wanita kesayangannya itu.
Ari Aqashah mengeluh kecil. Ada sahaja alasan dari bibir comel itu. Rasa nak gigit aje! Sarah membontoti Ari Aqashah ke ruang tamu.
Lambat-lambat Sarah melabuh duduknya di sebelah Ari Aqashah. Ikutkan hati dia memang tidak mahu menyertai kumpulan ini di ruang tamu, tetapi memikirkan air muka suaminya, Sarah mengalah juga. Bukan apa, takut telinga dia tak tahan mendengar sindiran-sindirian panas dari emak-emak saudara Ari Aqashah. Tambah-tambah mulut Mak Lang Nisah. Allah, rasa macam nak cili-cili aje.
Entah berapa juta harga insuran mulut dia tak tahulah. Kalau tahap menyidir memang tak sah kalau tak terasa hati.
“Berapa bulan bini kamu ni mengandung?” Nek Mariah menjeling sekilas ke arah Sarah. Ya Allah, kuatkanlah hatiku untuk berdepan dengan manusia-manusia ini Ya Allah.
“Baru tiga bulan lebih nek. Tak sabar nak tunggu perut Sarah besar.” Ari Aqashah merangkul erat bahu Sarah. Gelas di atas meja dicapai dan dihulurkan kepada Sarah. Mona mencebik. Meluat melihat Ari Aqashah yang terlalu memanjakan Sarah.

“Abang Ari, isteri abang tu bukannya takde kaki tangan, Mona tengok sihat aje lagi. Abang tak payahlah nak manjakan sangat isteri abang ni. Nanti naik lemak pulak.” Tangan Mona mencapai gelas dan menyedut air oren dalam gelas kaca berwarna jernih itu.
Rasa berbulu mata melihat cara Ari Aqashah melayani isterinya. Bukan main manjakan isteri! Cemburu Mona berada di tahap maksima. Kalaulah dia yang berada di tempat Sarah ketika ini, pasti dia yang mendapat layanan sebaik ini daripada Ari Aqashah.
Nak-nak bila Fauzi yang terserempak dengan Ari Aqashah bersama Sarah dua hari lepas. Memang bengkak betul hati dia bila Fauzi bercerita tentang makan malam romantis pasangan itu.  Ari Aqashah melutut depan isteri dialah, Ari Aqashah bagi bunga ros sejambak besarlah, pakaikan rantai leherlah, itulah, inilah. Meluat! Menyampah.
Rasa nak tarik-tarik rambut Sarah. Kalau bukan sebab Ari Aqashah ada bersama dalam perhimpunan keluarga petang ini, memang dah masak Sarah kena hentam dengan ahli keluarga mereka. Kalau nak harapkan Pak Ngah Ali sekalipun, alahai nak sangat ke dia membela orang luar berbanding keluarga sendiri?
Lagipun Nek Mariah memang terang-terangan langsung tak suka dengan Sarah. Bermuka-muka. Tunjuk baik konon, padahal lelaki keliling pinggang! Macamlah Mona tak tahu pasal hubungan rapat Sarah dan Rizal.
Rizal tu senior sekolah kakak dia. Mestilah dia tahu pasal Rizal yang tergila-gilakan Sarah sejak dulu lagi dan disebabkan perempuan itu jugalah Rizal menolak cinta Munira. Munira selalu cerita pasal Rizal dekat dia dulu-dulu. Ketika itu dia langsung tak tahu bahawa perempuan yang Rizal cintai ialah Sarah isteri kepada Ari Aqashah, lelaki yang dia cintai.
Kalaulah dia tahu Sarah punca kepada kegagalan perhubungan Muneera dan Rizal, dah lama dia simbah air sebaldi ke muka perempuan itu. Kerana kecewa dengan Rizal, kakaknya Muneera membawa diri ke London dan akhirnya kahwin dengan mat salleh. Kecewa dengan cinta punya pasal, akhirnya kahwin dengan orang lain. Ah, macam drama! Tapi itulah hakikat sebenar.
Bertahun-tahun Muneera merantau di negeri orang. Disuruh pulang ke Malaysia tidak mahu. Datin Hanisah yang terpaksa ke sana kerana merindui anak tunggal kakaknya, Melissa. Muneera pula langsung tidak mahu pulang ke Malaysia kerana katanya terlalu banyak kenangan pahit di sini. Pelik sungguh kakak dia! Kata dah bahagia dengan Peter, kalau dah bahagia mestilah dah lupakan Rizal. Kenangan pahit apa lagi yang masih tertinggal di Malaysia?
Ah, malas dia fikir! Kalau bercakap dengan Muneera pasal Sarah, Muneera langsung tidak mengutuk wanita itu sebaliknya hanya diam dan meminta Mona supaya mendoakan yang terbaik untuk rumahtangga Ari Aqashah dan Sarah.
Apa? Dia doakan yang terbaik untuk mereka? No way! Dia mahu Ari Aqashah bercerai dengan Sarah. Dia mahu memilik lelaki itu! Muneera memang gila! Datin Hanisah sendiri pun meluat dengan Sarah, dia pula membela wanita itu! Takkan dia masih belum sedar yang Sarah ni kaki kikis!
“Senyap aje cucu Nek Yah. Kenapa ni sayang?” Puan Mariah merangkul lembut bahu Mona. Mona terkejut. Nasib baik tak melompat. Jauh sungguh dia termenung rupanya. Sampai ke London teringatkan kakaknya.
Mona tersenyum kelat. Nampak sangat ke riak wajah terkejut dia tadi? “Mona teringatkan Kak Mun. Rasanya dah lebih dari tujuh tahun Kak Mun langsung tak balik ke Malaysia. Nenek tolonglah pujuk Kak Mun suruh dia balik sini. Jauh sangat London tu. Mona selalu rindukan Melissa.”
Teringat telatah Melissa yang kini sudah kian membesar. Sudah berusia lima tahun anak comel itu. Siapa yang tak sayangkan anak saudara sendiri. Mona sangat sayangkan Melissa. Kanak-kanak itu petah bercakap. Rasa tak puas menghabiskan masa bersama Melissa. Sayangnya dia tidak dapat melihat Melissa membesar di depan matanya. Sekali-sekali dia pergi ke London Melissa sudah besar. Banyak perkara yang dia terlepas tentang Melissa. Bila Melissa boleh duduk, meniarap, berjalan, bercakap dan berenang. Semuanya dia terlepas.
“Yelah ibu. Nisah pun dah tak kuasa lagi nak memujuk di Mun tu supaya balik ke sini. Kalau teringatkan Melissa, Nisah pulak yang perlu ke sana. Mun langsung tak mahu pulang ke Malaysia. Apa masalah dia Nisah pun tak tahu. Tak paham kenapa susah sangat nak tinggalkan London tu.” Panjang lebar Datin Hanisah memberi penjelasan. Dia pun runsing memikirkan anaknya yang jauh di mata. Rindu terhadap Munirah bukan setakat menggunung, dah melangit dah rindu.
Rindukan Melissa pun satu hal juga. Orang lain sibuk jaga cucu diusia begini, dia pula masih sibuk memikirkan tentang hal anak menantu. Terlepas banyak perkara tentang cucu kesayangannya. Pernah meminta izin Muneera untuk membawa Melissa pulang ke Malaysia dan tinggal bersamanya di sini namun di tentang keras oleh Muneera . Apa salahnya jika dia membawa Melissa balik ke sini? Melissa pun nampak sayangkan dia. Dia lagilah amat menyayangi cucu tunggalnya itu.
Jika Melissa tinggal di sini mungkin dia akan berasa gembira sedikit. Dapat menghabiskan banyak masa untuk melayani cucu kesayangannya itu. tidaklah dia asyik bosan terperap dalam rumah dan melayan perasaan cemburu terhadap Jeslina, isteri muda suaminya.
“Kamu dah tanya dia kenapa dia tak mahu pulang ke mari? Mana tahu Peter yang tak nak pindah ke sini.” Ujar Puan Mariah sambil mengusap rambut Mona.
“Ha’ah Kak Sah. Lis rasa mungkin sebab Peter yang tak mahu pindah ke sini. Tak mugkin Mun yang nak tinggal dekat sana kalau bukan sebab Peter. Ni mesti sebab Peter yang tak nak Mun balik ke Malaysia.” Celah Puan Khalisah.
“Kamu ni Lis, cakap tu biarlah benda yang terang, jangan main tuduh-tuduh aje. Mungkin Peter dah selesa kerja di sana. Kerja pun bagus, gaji pun lumayan. Kalau balik ke sini mungkin susah nak cari kerja nanti.” Pak Ngah Ali membela Peter. Walaupun hanya sekali berjumpa dengan Peter, dia yakin Peter seorang lelaki yang baik.
Kali pertama dia berjumpa dengan Peter ialah kira-kira lima tahun yang lalu semasa mereka semua pergi ke London untuk meraikan majlis perkahwinan Peter dan Muneera . Peter nampak sungguh sayang kepada Muneera jadi tidak mungkin Peter akan menganiayai anak saudaranya itu.
Lagipun Peter bukan baru memeluk agama Islam, sudah tujuh tahun memeluk agama Islam sebelum berkahwin dengan Muneera , jadi Pak Ngah Ali yakin bahawa Peter atau nama Islamnya Muhammad Adam sangat-sangat mencintai isterinya Muneera .
“Apa yang nak kisahkan sangat pasal duit. Kalau balik Malaysia nanti Peter takde kerja, kerja aje dengan syarikat Lis tu. Teraju Sinar pun perlukan orang berkaliber macam Peter tu.” Kalau betul Peter mahu pulang ke Malaysia, dia akan memujuk Peter untuk bekerja dengannya. Peter seorang yang sangat bijak dalam membuat pelaburan. Mana tahu jika Peter boleh membantu syarikatnya untuk disenaraikan dalam bursa saham kelak.
“Bukan sebab tu Lis, bang ngah. Peter nak sangat ke Malaysia cuma Mun aje yang masih berkeras untuk tidak pulang ke Malaysia. Agaknya nak tunggu sampai Nisah pejam mata dulu baru dia nak balik sini.” Datin Hanisah sudah mulai sebak. Sudah terlalu lama dia berjauhan dengan anak sulungnya itu. Suaminya pula kini sibuk dengan isteri muda. Dia hanya ada Mona seorang sahaja. itupun bukan boleh diharapkan sangat. Kerja Mona ialah melawa, membeli-belah dan melepak dengan kawan-kawannya sehingga jauh malam.
Puan Mariah mencelah. Tidak puas hati dengan sikap Muneera yang sanggup membelakangkan keluarga sendiri dan membina kehidupan sendiri jauh di perantauan. “Ibu langsung tak faham dengan sikap anak muda zaman sekarang. suka sangat membelakangkan keluarga! Kena tangkap khalwatlah, kahwin dengan orang putihlah, macam-macam lagi. Apa nak jadi dengan keluarga kita ni?” Puan Mariah berhenti seketika. Suasana di ruang tamu senyap sunyi. Masing-masing menunduk tidak mahu bertentang mata dengan Puan Mariah. Takut kalau-kalau nama termasuk senarai dalam ceramah panjang lebar Puan Mariah.
Bukan mereka tidak faham sikap Puan Mariah, kalau dah mula membebel tu kejap lagi melalutlah macam-macam lagi. Lain yang dibualkan, lain yang dia cakapkan.
“Takkan ke mana hidup kita kalau hidup tanpa restu keluarga. Ibu ni dah lama hidup di dunia ini, dah banyak pasangan muda yang ibu tengok bercerai-berai. Kenapa? Sebab hidup nak cepat kaya. Perangkap orang supaya kahwin dengan dia, kahwin sebab mengandungkan anak orang lain, kahwin sebab nak kikis harta orang lain. Semua tu tak berkat hidup kita. Akhirnya apa jadi? Bercerai. Padanlah muka tu!” Bentak Puan Mariah.
Tidak lama kemudia Puan Mariah menambah. “Jee, Mona. Nenek harap nanti kamu berdua janganlah buat perangai yang memalukan keluarga. Kalau nak kahwin bincang elok-elok dengan semua ahli keluarga. Minta persetujuan. Minta restu keluarga. Jangan ikut kepala sendiri aje. Malukan keluarga saja!”
Kan dah kata. Sembang pasal Muneera yang tak mahu pulang ke Malaysia sekali pasal masalah sosial remaja dia angkut sekali masuk dalam perbualan. Cucu yang masih belum berkahwin di sini ialah Jihan dan Mona sahaja. Ketiga-tiga anak Pak Ngah Ali dah selamat kahwin dah. Anak Puan Khalisah, Ari Aqashah dan Arif Shah juga dah berkahwin. Sekarang dia Puan Mariah tengah cakap pasal siapa?
Sarah hanya menunduk memandang jari kakinya. Dia terasa tempiasnya. Kena tangkap khalwat? Puan Mariah sedang memerli dia. Ya Allah, bukan dia minta semua itu. andai sahaja dia boleh mengundur semula masa yang berlalu, dia tidak akan pergi ke rumah Ari Aqashah seorang diri. Dia tidak mahu berkahwin dengan lelaki ini dalam keadaan yang sangat memalukan.
Memahami gelodak hati sang isteri, Ari Aqashah menggenggam lembut tangan Sarah. Sarah cuba menahan air matanya daripada gugur. Ari Aqashah suami yang sangat baik.  berubah 360 darjah berbanding lelaki yang dia kahwini sembilan bulan yang lalu. Ari Aqashah kini sangat memahami perasaannya, seorang yang sangat lemah-lembut dan penyayang.
“Ibu nak kamu bercakap dengan Muneera supaya balik ke Malaysia atau ibu akan ke sana untuk heret dia dan anak dia supaya balik ke sini.” Puan Mariah mengugut. Datin Hanisah hanya mengangguk. Biar betul emak dia ni, takkan sanggup ke sana nak mengheret Muneera balik ke sini kot? Aish! Jangan nanti mengamuk pulak si Majid.
Suami dia bukan suka kalau Muneera balik ke sini. Alasannya rumah mereka akan tercemar dengan tapak kaki bangsa asing. Peter tu kan menantu mereka, lagipun Datin Hanisah sendiri sangat-sangat menyayangi Peter. Muneera banyak berubah semenjak berkahwin dengan Peter. Bukan dia tidak tahu perangai kaki disko anak daranya suatu masa dulu. Namun kerana Peter Muneera sanggup tinggalkan semua tabiat buruknya.
“Ibu, Nisah rasa Nisah akan bincang dengan Majid dulu pasal Munira. Bukan ibu tak tahu Majid tak sukakan Peter. Takut nanti mengamuk pulak suami Nisah tu.” Datin Hanisah cuba berdiplomasi dengan Puan Mariah.
“Tadi kamu yang nak sangat anak kamu balik ke sini kan, sekarang ni masalah Majid pulak? Apa yang Majid nak risaukan pasal Peter? Kalau tak sukakan Muneera balik ke rumah kamu, biar dia tinggal dengan ibu. Rumah ibu pun bukan ada siapa dah. Nak harapkan cucu-cucu pergi tidur dekat sana pun susah!” Nah, sekali lagi! Cucu-cucu pun kena tempiasnya. Mona segera memeluk Puan Mariah.
“Nanti Mona pergi tidur rumah nenek, ya. Promise!” Mengada-ngada. Berbanding Mona, Jihan lebih sukakan Muneera. Walaupun gadis itu liar pada zaman remajanya, namun Muneera tidak mengada-ngada seperti Mona. Dia pun manja juga tapi tidaklah sampai tergedik-gedik macam Mona ni. Meluat sangat tengok!
p/s : Kepada yang belum beli boleh beli direct daripada Sri atau boleh dapatkan di kedai buku mulai minggu ini atau minggu depan, InsyaAllah. 

Lots of love,
Sri Sarah. 

Saturday, 30 August 2014

Bab 22 Cinta Jangan Sakiti Aku

Bab 22 Cinta Jangan Sakiti Aku
Alissa memandang pintu bilik air. Rasanya dah hampir lima belas minit dia duduk di bucu katil dan memandang ke arah pintu itu. Tuala masih tersangkut di bahunya.
Nafas disedut dan dihembus perlahan.
Kata-kata Husna kembali ternginga di cuping telinga. Marah betul Husna dengan dia!
“Lisa nak dia layan Lisa macam dulu? Lisa tak reti serik ke Lisa? Tak belajar dari kesilapan?”
Mata dipejam lima saat.
“Syahmi berapa kali datang ke rumah cari Lisa! Lisa langsung tak cakap dengan dia yang Lisa ke PD! Lisa… Dia tu risaukan Lisa!”
Patutlah Syahmi tahu dia ke Port Dickson rupanya Husna yang memberitahu kepada lelaki itu. Bukan dia tak mahu cakap tapi bila difikirkan balik mereka bukannya ada apa-apa hubungan yang istimewa sehingga dia perlu melaporkan apa yang dia buat setiap hari kepada Syahmi.
“Kahwin dengan Syahmi.. Habis cerita! Umi pun dah tanya pasal Lisa.. Bila Lisa nak kahwin.. Lisa, Kak Una ni dah tiga puluh tahun Lisa. Sampai bila Lisa nak Kak Una jaga Lisa?”
Alissa menyeka air hangat yang tumpah ke pipi. Husna marahkan dia? Betul-betuk marahkan dia sebab Zafril?
“Lisa abaikan keluarga! Lisa tak telefon umi. Abah tu risaukan Lisa tapi Lisa buat acuh tak acuh. Lisa ingat abah tak tanya pasal diri Lisa, abah tak risau ke? Umi tu tunggu sangat bila Lisa nak kahwin. Umi nak Lisa ada teman… Jaga Lisa sampai tua!” Husna melepaskan geramnya kepada Alissa.
Dulu dia boleh lagi bersabar sebab Alissa memang tak timbulkan apa-apa masalah tapi sekarang bila Zafril muncul dia tak boleh bagi muka lagi kepada Alissa. Dia tahu betapa kuatnya pengaruh Zafril dalam diri Alissa.
Khairi tu kalau tahu Zafril dah kembali ke Malaysia pasti bersorak gembira bertepuk tampar. Suka bukan main. Dia yakin sangat dengan sikap Khairi!
“Kalau Lisa tak boleh buat keputusan dalam hidup Lisa, biar Kak Una yang tentukan hidup Lisa. Dengan siapa Lisa patut berkahwin..”
Alissa hanya dia mendengar Husna melepaskan rasa yang terpendam dalam hatinya. Dia memang tidak akan melawan Husna. Dulu pun Husna seperti ini juga semasa Zafril pergi, semasa dia meratap pemergian Zafril.. Semasa dia terkulai tanpa lelaki itu di sisi..Bebelan Husna langsung tidak dibidas. Tuduhan Husna kepadanya juga dia telan sahaja. Kononnya dia masih mengharapkan Zafril.
Dia masih mengharapkan cinta Zafril?
Alissa menyentuh dadanya ketika hati dia menyebut nama Zafril.
Berdebar.
Adakah cintanya terhadap Zafril masih utuh seperti dulu? Cinta yang hanya bertepuk sebelah tangan? Cinta yang membuatkan Zafril meninggalkan dia seorang diri?
“Jujurlah sayang, aku tak mengapa..”
Kaki pantas diatur menuju ke meja solek. Beg tangan jenama Sembonia diselongkar.
Zafril.
Ish, menyesal pula ‘on’ telefon bimbitnya sebelum mandi tadi. Kalau tak pasti dia tidak akan menerima panggilan daripada Zafril.
“Hello.”
“Hello. You buat apa?”

“Awak nak apa?” Kasar suara Alissa. Dah la tadi kena marah dengan Husna sebab lelaki ini, sekarang lagi dia nak layan Zafril dengan baik.
“Garangnya..”
“Zaf, awak nak apa? Saya takde masa nak layan awak.”
“Ubat you ada dalam beg pakaian you.. I masukkan siang tadi. Jangan lupa makan ubat sebelum tidur nanti.”
Zafril masukkan ubat dalam beg pakaian dia? Baiknya! “Okay.”
“Esok kalau still rasa demam atau tak sihat tak payah masuk pejabat ya. Rehat aje di rumah. I akan luluskan cuti untuk you nanti.”
Alissa pantas menolak. “Takpe, dah sihat. Esok saya masuk kerja. Banyak lagi baju yang perlu disiapkan..”
Zafril mengeluh kecil. “Kerja ni sampai mati pun takkan habis Lisa. You rehat aje di rumah..”
“Tengoklah dulu. Okaylah, saya nak solat Isya. Kalau ada apa-apa jumpa di pejabat aje esok.”
Belum sempat Zafril membalas apa-apa Alissa terlebih dulu menamatkan panggilan telefon.
Nak solat Isya konon.. Padahal dia sudah bersolat sebentar tadi. Lepas tu terduduk di katil sambil memikirkan kata-kata Husna. Kahwin dengan Syahmi? Allah, dia tidak pernah terfikir sejauh itu.
Dia tidak pernah berikan apa-apa peluang atau harapan kepada Syahmi tetapi lelaki itu sahaja yang perasan sendiri. Berkali-kali dia cuba mengelak untuk berbual tentang masa depan dengan Syahmi tetapi lelaki itu tetap juga galak membina angan-angan antara mereka.
Ketukan di pintu mengembalikan Alissa ke dunianya yang sebenar.
“Lisa..” Laung Husna dari luar bilik.
“Yes. Kejap..” Alissa bergerak pantas ke arah pintu yang dicat dengan warna putih. “Ada apa Kak Una?” Soal Alissa sebaik sahaja membuka pintu.
“Syahmi ada di bawah. Nak jumpa dengan Lisa katanya..”
“Buat apa?”
“Lisa! Apa salahnya kalau dia nak jumpa dengan Lisa? Selama ini pun memang Lisa keluar dengan dia kan?” Husna menyoal dengan sedikit geram. Oh, sejak Zafril balik pandai pula mahu mengelak dari Syahmi! Nampak sangat Alissa ni memang masih ada hati dengan Zafril.
“Dah, siap. Pergi turun jumpa dengan Syahmi. Dia nak ajak Lisa keluar..”  Arah Husna.
“Tak naklah. Lisa turun sekejap ajelah jumpa dia.”
Alissa yang baru bergerak keluar sedikit dari bilik terhenti bila lengannya dipaut oleh Husna. “Lisa nak akak beritahu kepada umi yang Zafril dah pulang ke?”
“Kak Una..”
“Siap sekarang. Kak Una minta Syahmi tunggu sekejap sementara Lisa siap.” Husna berlaru turun ke bawah semula.
Tiada pilihan lain, Alissa masuk ke bilik semula. Pintu almari dibuka dan beberapa helai pakaian ditarik keluar. Nak pakai baju apa?

Akhirnya sehelai blouse longgar dipadankan dengan skirt berwarna hijau pekat. Baju warna biru laut skrit warna hijau pekat. Memang kontra habis tapi dia kan pereka fesyen. Apa dia kisah dengan pilihan warna yang digunakan, janji dia suka dengan fesyen yang dia gayakan. Asalkan selesa!
Angin sepoi-sepoi yang bertiup di taman permainan itu membuatkan hati Alissa lebih tenang. Perut pun dah kenyang, hati pun makin senang dan tenang.
“Lisa ke mana siang tadi? Bersama siapa?”
“Kan Lisa dah cakap itu bos Lisa.. Syah tak puas hati lagi ke?”
Syahmi bangkit berdiri berdepan dengan Alissa. “Memang tak puas hati sebab Syah tak tahu siapa bos Lisa.”
Bibir tersenyum kecil. “Ingat tak dulu Lisa pernah cakap yang I hate my boss but Syah cakap tak baik.. Berdosa. Sekarang bila Lisa keluar dengan bos Lisa, Syah pula nak cemburu?”
“Yes Syah rasa cemburu sebab Syah tak sangka yang bos Lisa ialah Zafril!”
Jadi Husna memberitahu semua ini kepada Syahmi? Husna memang tak sukakan Zafril sangat-sangat?
Husna belum pernah sekali pun bertemu dengan Zafril dan Husna sudah membuat kesimpulan tentang lelaki itu?
“Oh.. Jadi Kak Una dah cakap dengan Syah?”
“Tak. Zaf sendiri yang cakap dengan Syah dia tak sangka terjumpa dengan Lisa di pejabat papa dia.”
Astaghfirullah hal’azim!
Dia sudah menuduh Husna yang bukan-bukan sedangkan kakak dia tidak mempunyai niat jahat terhadap dia.
Astaghfirullah hal’azim.
“Bila Syah jumpa dia?”
“Minggu lepas.. Syah tunggu Lisa cakap dengan Syah but sampai sekarang Lisa senyap. Langsung tak berterus-terang dengan Syah yang Zafril dah balik ke Malaysia. Yang paling utama ialah Lisa dan dia kerja di bawah satu bumbung!” Suara Syahmi naik sedikit. Bengang!
Mungkin lelaki itu tidak boleh menerima apa yang sedang berlaku di sekeliling mereka. Situasi banyak yang sudah berubah.
“Syah. Benda tu tak penting pun. Lisa masih juga Lisa yang sama..”
Syahmi tergelak sumbing. “Pada Lisa mungkin benda tu kecil tapi pada Syah benda yang berlaku sekarang ni besar! Lisa mungkin harapkan Zaf cinta Zaf lagi..”
Giliran Alissa tergelak kecil. Dia tidak pernah memikirkan perasaannya terhadap Zafril secara mendalam sejak Zafril kembali semula dalam hidup dia.. Dia tidak mahu memikirkannya. Seboleh-bolehnya nak mengelak dari berfikir tentang hal itu.
“Merepek!”
“Pada Lisa mungkin merepek tapi bukan pada Syah! Kita semua tahu betapa kuatnya pengaruh Zafril dalam hidup Lisa! Lisa juga tak mungkin lupa apa yang Lisa dah buat pada dia dulu..”
“Lisa nak balik. Dah lewat ni..”
Alissa bangkit. Tas tangan yang diletakkan di atas bangku dicapai.
“Lisa, kita kahwin?”
“Syah!”
I am serious. Kita kahwin?”
Kepala digeleng beberapa kali. Tak sangka Syahmi akan bertindak sampai macam ni sekali. “Kita dah lama kenal.. Syah sendiri tahu yang Lisa belum bersedia untuk semua ni..”
“Lisa belum bersedia untuk terima Syah atau tak pernah bersedia untuk terima Syah?” Ada nada marah sedikit dalam lantunan suara Syahmi.
“Lisa tak bersedia untuk terima sesiapa pun dalam hidup Lisa.”
“Lisa tak bersedia untuk lepaskan Zaf dari hidup Lisa, kan?”
Zafril! Zafril! Zafril!
Tak habis-habis nama Zafril yang meniti di bibir Syahmi dan Husna malam ini.
“Tolonglah jangan kaitkan Zafril dalam hal kita. Lisa dah terangkan dengan Syah banyak kali yang Lisa memang tak boleh terima Syah. Kita kawan. Lisa anggap Syah macam abang Lisa.”
Bahu Alissa dicengkam kuat. Rasa amarah membuak-buak dalam hatinya mengenangkan Alissa bersama Zafril berhari-hari di Pulau Perhentian. Menghabiskan masa bersama. Mungkin Alissa terpaut kembali kepada lelaki itu..
“Lisa masih cintakan Zaf?”
“Lepaskan Lisa!”
“Jawab soalan Syah. Lisa masih cintakan dia atau tak?”
“Lisa takde jawapan untuk soalan Syah. Lisa nak balik!” Alissa bergerak ke kereta selepas dia berjaya merungkaikan cengkaman Syahmi di bahunya.
Tersedar dia sudah berkasar dengan Alissa, Syahmi berlari-lari anak mengejar Alissa dari belakang. “Syah minta maaf. Syah tak sengaja berkasar dengan Lisa. I am so sorry!”
“Kita balik. Please, Lisa rasa tak sihat.” Rasa pening nak mahu demam kembali menyerang tubuhnya. Rasa macam nak terkulai dekat sini pun ada juga.
Syahmi membuka pintu kereta. Muka pucat Alissa membuatkan hati dia bimbang. Mana mungkin dia mahu wanita kesayangannya jatuh sakit. Dia sayangkan Alissa. Sayang sangat!