Thursday 21 April 2016

Bab 23 Dia Lelaki Idaman Hati

Firhad mundar-mandir depan Riana. Dia tidak tahu apa lagi perkataan yang perlu dia luahkan untuk memujuk hati Riana. Riana memang benar-benar buat dia rasa nak gila! Gila untuk memberikan seribu alasan menutup kesalahan sendiri.
Entah apa lagi perlu dia katakana supaya Riana percayakan dia. Dayana pun satu, tak sabar-sabar sangat nak dia ceraikan Riana. Tak belum cukup gila untuk menceraikan Riana ketika ini. Baru tiga bulan kahwin dah nak bercerai? Memang gila. Kalua Puan Nani tahu, mahu dia kena halau dari syarikat.
Sebenarnya bukan hal syarikat yang menjadi keutamaan dia, kalau dia kena halau dari syarikat sendiri pun dia masih mampu untuk berdiri sendiri dengan semua pengalaman dan klien yang pernah berurusan dengan dia. Itu bukanlah hal yang besar jika dia tidak berharta atau tidak berpangkat lagi seperti sekarang. Tetapi apa yang menjadi keutamaan dia ketika ini ialah hubungan dia dengan Riana perlu dijernihkan agar tiada apa-apa yang berlaku kepada Dayana. Bagaiman jika Puan Nani menyerang Dayana? Tak ke mampus dia nanti?
Riana memeluk tubuh sambil membuang pandang ke luar jendela. Angin sepoi-sepoi yang menampar lembut pipinya sedikit demi sedikit melembutkan hati yang panas sejak siang tadi. Selepas berjumpa dengan Dayana, dia terus berjumpa dengan Asma. Memaksa Asma mengambil cuti separuh hari untuk menemani dia.
Nasib baiklah Asma jarang mengambil cuti,  jadi tidaklah sukar untuk Asma memohon cuti separuh hari. Asma menemani dia sejak pukul 2.30 petang sehingga pukul 11.45 malam. Kemudian dia pulang ke rumah dan Firhad sudah setia menanti. Dia sampai di rumah kira-kira pukul 12.25 tengah malam.
Kali pertama sepanjang perkahwinan mereka Firhad menunggu dia pulang dari kerja. Pasti Dayana sudah menyampaikan berita kepada Firhad, kalau tidak masakan lelaki itu sanggup menanti dia sehingga lewat malam begini.
Kalau bukan kerana desakan Asma menyuruh dia pulang, memang tak ingin dia pandang wajah Firhad! Memang sungguh dia tak mahu memandang wajah lelaki yang menipu dia selama ini.
Riana bergerak ke kawasan luar rumah. Tangan didepakan. Nafas dihidup lama. Kawasan perumahan mewah ini agak berangin malam ini. Hati terasa sedikit damai.
Firhad mengeluh untuk sekian kalinya.  “Abang dah cakap dengan Ria yang abang takde apa-apa hubungan dengan Dayana! Kenapa Ria tak percayakan abang? Susah ke Ria nak buka hati Ria tu untuk percayakan kata-kata abang ni?”
“Abang, cukuplah berbohong. Ria penat.. Dan Ria tahu, abang pun penat dengan semua ni. Layan kerenah Ria, berdepan dengan Ria setiap hari, Ria tahu abang penat.”
“Ria, apa yang Ria merepek ni? Abang sayangkan Ria sebab tu abang kahwin dengan Ria!” Bahu Riana cuba disentuh namun dielak oleh Riana.
“Abang, sayangkan Ria belum tentu cukup kuat untuk menempuh pelbagai dugaan dalam perkahwinan kita.. Ria nak cinta abang, bukannya kasih sayang abang yang anggap Ria sebagai seorang adik.”
“Ria, tolonglah jangan mulakan semua ni. Abang letih sangat dengan semua ni. Dah tiga bulan kita kahwin, kenapa baru sekarang Ria nak ungkit soal hati dan perasaan? Selama ni Ria tak pernah cakap pun.” Firhad mula hilang mood untuk berbincang. Malas nak panjangkan cerita sebenarnya.
“Dulu Ria ingat abang akan jatuh cinta pada Ria.. Ria janji pada abang yang Ria akan cuba untuk setia tapi Ria silap. Ria tak pernah terfikir abang tergamak lukakan hati Ria sampai macam ni sekali.”
Riana nampak macam tak boleh nak dipujuk kali ini. “Kalau Ria ada dengar apa-apa daripada Dayana, semua tu tak betul! Abang taka da apa-apa hubungan perasaan dengan dia.” Firhad masih cuba memujuk. Dia tidak mahu hal ini sampai ke pengetahuan Puan Nani pula.
“Cukuplah abang. Ria penat nak dengar penipuan abang lagi. Dayana pun dah cakap hal yang betul. Abang dengan dia memang ada hubungan sejak dulu lagi. Abang masih nak menafikan semua ni?”
“Kita mulakan semuanya sekali lagi? Ria bagi abang peluang untuk abang betulkan keadaan ya?” Firhad berdiri di hadapan Riana. Mahu memujuk Riana. Kalaulah Puan Nani tahu tentang perkara ini, mampus dia kena marah!
Sungguh, selain dari memujuk Riana untuk meneruskan perkahwinan ini dia tidak tahu apa lagi yang perlu dia lakukan.
Please Ria. Bagi abang peluang.”
“Hati Ria dah tertutup untuk abang. Cukuplah dengan semua peluang yang pernah Ria bagi pada abang sebelum ini. Bagi Ria peluang untuk Ria mulakan hidup baru semula.”
Tangan Riana lekas-lekas diraih ke dalam genggamannya namun ditepis kasar oleh Riana. “Don’t touch me!”
“Ria, tolong jangan buat abang macam ni. Abang perlukan Ria.”
“Perlukan Ria untuk apa? Tak puas lagi ke abang sakitkan hati Ria selama ini? Tak cukup ke abang buat Ria menderita sepanjang perkahwinan kita?” Bertalu-talu Riana menyoal. Meluahkan ketidakpuas hatiannya selama ini. “Kita tamatkan aje semua ni. Tolonglah.”
Firhad menggeleng berulang kali. “Abang sayangkan Ria..”
“Mama takkan tahu punca kita bercerai. Ria tak kisah kalau abang nak salahkan Ria sekali pun tapi Ria nak abang tahu yang Ria dah tak sanggup lagi.”
Ah, terlafaz juga perkataan cerai dari bibirnya. Ya, dia tahu Allah bencikan perkara ini. Puas dia cuba mengunci mulut dari menyebut sebaris perkataan itu namun dia tidak mampu untuk berlindung lagi. Dia mahukan kebebasan dia semula. Dia perlukan ruang untuk dia bernafas semula.
“Ria! Apa yang Ria merepek ni? Abang takkan lepaskan Ria! Abang sayangkan Ria.”
Ah, kejamnya Firhad. Kenapa lelaki ini masih tegar mahu melukai hati dia? Kenapa lelaki ini tidak pernah sedar betapa dia terluka sejak awal perkahwinan mereka? “Ria perlukan hidup Ria yang dulu.”
“Habis Ria nak cakap yang selama ini Ria tak bahagia kahwin dengan abang?”
Riana tergelak sumbing. Soalan bodoh apakah yang Firhad soal kepada dia? Adakah lelaki ini benar-benar mahu dia menjawab soalan itu?  “Ria rasa tak perlulah Ria jawab soalan abang sebab abang ada jawapan terhadap soalan abang tadi. Abang tahu makna kebahagiaan sebenar.”
Nah.
Pedih jawapan yang dia berikan kepada Firhad.
“Ria, abang minta maaf. Abang tahu yang abang tak pernah bahagiakan Ria sepanjang kita kahwin..”
Sekali lagi tangan Firhad yang cuba meraih tubuhnya ditolak lembut. “Abang, Ria bukan wanita yang abang cinta jadi tolonglah faham..”
Ah, kenapa dia masih mahu bertoleransi dengan lelaki ini sedangkan hati dia remuk mendengar pengakuan Dayana. Sepatutnya dia serang Firhad. Dia cakar muka kacak Firhad sebab lukakan hati dia. Sepatutnya dia pukul tubuh sasa Firhad untuk memuaskan hatinya.
Firhad terduduk di sofa. Menyesal kerana mempermainkan hati Riana.
“Abang tak sangka hubungan kita akan jadi seperti ini. Abang sayangkan Ria macam adik abang sendiri.. Abang tak pernah bencikan Ria.” Tangan naik memegang kepalanya. Menyesal yang amat sangat. Kalaulah dia berkeras menolak permintaan Puan Nani pasti Riana masih bermanja dengan dia seperti dulu.
“Ya.. Adik.” Perlahan Riana menyebut perkataan itu.
Dia sayangkan Firhad lebih dari seorang abang. Sejak dahulu lagi dia memang sangat cintakan Firhad. Impian dia semenjak kecil ialah mengahwini lelaki ini.
“Ria tak mahu jadi sesiapa kepada abang. Ria rasa eloklah kalau kita tamatkan semua ini..” Lebih lama dia berdepan dengan Firhad, lebih parah luka di hati dia.
No! Tak boleh! Abang tak akan lepaskan Ria!” spontan tubuh Firhad berdiri di hadapan Riana. “Abang takkan lepaskan Ria!” Keras ton suara Firhad.
“Ria tak mahu bermadu dengan Dayana!”
Please Ria.. Faham keadaan abang. Abang dengan Dayana takde apa-apa hubungan langsung. Betul, abang tak tipu Ria. Ria kena percayakan abang” Firhad masih memujuk Riana.
“Abang, Ria tahu semua kebenarannya. Ria nampak abang peluk Dayana malam tu.. Ria nampak semuanya. Ria tahu hubungan abang dengan Dayana.. Tolong! Tolong jangan tipu Ria lagi. Ria penat.”
Firhad ternganga. Jadi betullah kata Dayana siang tadi yang Riana memang nampak mereka dua malam lepas? Dayana bukannya bercakap bohong semata-mata untuk meracuni dia menceraikan Riana.
Kalau Riana nampak kejadian malam itu, maksudnya Riana benar-benar tahu hubungan dia dengan Dayana? Bukannya hanya menuduh secara melulu?
Wajah Firhad sudah berubah riak. Matanya mula berkaca akibat rasa bersalah yang bertubi-tubi menyentak dirinya. “Ria.. abang minta maaf.”
“Ria tak mahu bermadu dan Ria tak mahukan abang lagi. Ria mohon, tolong lepaskan Ria.”
No! Abang tak boleh.. Abang tak boleh lepaskan Ria.”
“Kenapa? Abang nak Ria tolong abang kahwin dengan Dayana atau abang takut mama tahu pasal semua ni?”
No. Abang tak takkan ceraikan Ria. Apa abang nak jawab dengan mama kalau mama tanya kenapa kita bercerai?”
“Abang cakap ajelah apa yang abang nak cakap dengan mama. Abang boleh cakap yang Ria tak cintakan abang lagi. Itu kenyataannya!”
Firhad mendapatkan Riana. Memaksa Riana memandang ke arahnya. “Jangan buat abang macam ni. Ria sayangkan abang, kan? Tolonglah jangan bercerai dengan abang. Hanya Ria seorang aje yang boleh tolong abang.. Please, Ria.”
Tawa mengejek terbit dari bibir Riana. “Abang kahwin dengan Ria dengan harapan Ria beri kebenaran kepada abang untuk kahwin dengan kekasih abang? Abang ingat Ria ni baik sangat ke nak bermadu?”
“Ria kena tolong abang..”
“Kenapa Ria perlu tolong abang? Apa yang Ria dapat? Nothing!” Ya Allah,  kalau dia tak sabar memang dia akan mengamuk depan Firhad tetapi dia bukan wanita seperti itu. Dulu dia mengalah. Kali ini dia mahu menyelesaikan perkara ini dengan cara paling halus. Tidak perlu menempik atau terpekik terlolong. Dia mahu kelihatan seperti wanita yang berkelas. Tidak mudah melatah.
Untuk apa dia nampak buruk seperti beruang yang sedang mengamuk di hadapan Firhad sedangkan penghujungnya adalah tetap sama? Lebih baik dia nampak manis dan tenang di hadapan lelaki ini untuk menunjukkan betapa dia kuat untuk meneruskan kehidupan dia yang seterusnya.
“Abang penuhi hasrat Ria.. Ria nak kahwin dengan abang sejak dulu lagi kan? Abang kahwin dengan Ria! Abang buat ikut kemahuan mama abang..”
“Kalau Ria tahu abang tak pernah cintakan Ria, Ria pun tak ingin kahwin dengan abang.. Selama ini abang ambil berat pasal Ria, abang mengaku yang kononnya abang sayangkan Ria depan keluarga.. Semua itu sebab abang nak kaburkan mata keluarga kita kan.. Kononnya pasangan bahagia.”
Riana menarik nafas dalam-dalam.
“Abang, let’s end this. Ria penat dengan semua ni. Sangat-sangat penat.”
Sumpah! Hari ini dia rasa penat dengan semua yang dia lalui sejak tiga bulan lalu. Dulu bolehlah dia senyum manis dengan Firhad dan sembunyikan luka di hati dia.. Itu sebelum dia tahu Firhad sebenarnya curang dengan dia..
Waktu tu dia ingat Firhad benar-benar mahukan masa untuk mengubah perasaan sayang terhadap adik kepada sayang terhadap isteri.. Rupanya dia sahaja yang syok sendiri.
Sekarang semuanya jelas depan mata. Dia nampak Dayana kucup pipi Firhad malam semalam.. Dia ingat Dayana sengaja mahu menggoda Firhad rupanya memang dua manusia tak guna itu mempunyai hubungan cinta!
No. Abang takkan lepaskan Ria.”
“Habis abang nak Ria buat apa? Terima semua yang berlaku dengan hati yang terbuka? Ajar hati Ria terima Dayana sebagai kekasih abang dan bakal madu Ria? Macam tu?” Kening diangkat sedikit kepada Firhad.
Ish, nasib baiklah Asma sudah pesan kepada dia agar mengawal diri di hadapan Firhad. Bertindak sebagai wanita yang berkelas dan mempunyai maruah. Jangan hilang kawalan dengan Firhad.
“Ria, duduk dulu. Kita boleh selesaikan perkara ni.”
Riana bergerak duduk di sofa. “Cakaplah apa yang abang nak cakap.” Langsung tidak memandang wajah Firhad.
“Abang minta maaf sebab abang lukakan hati Ria. Abang buat semua ni sebab mama cakap abang takkan kahwin dengan Dayana kalau abang tak kahwin dengan Ria.”
The result is still same now. Ria takkan benarkan abang kahwin dengan Dayana selagi Ria isteri abang.” Pantas Riana mencelah.
“Bagi abang masa. Kita akan selesaikan semua ini secepat mungkin. Mama tak sihat. Kalau mama tahu masalah rumah tangga kita, abang takut mama jatuh sakit lagi.. Tolong faham keadaan abang.”
Oh, jadi sekarang ini dialah yang perlu faham keadaan Firhad? Perlu letakkan diri dia pada kedudukan Firhad sekarang ini?
“Dayana akan desak abang untuk kahwin dengan dia. Ria takkan izinkan perkara itu berlaku selagi Ria isteri abang.. Dan Ria dah penat dengan semua ini. Abang tak penat ke nak tanggung dosa?”
“Apa maksud Ria?”
“Hubungan abang dengan Dayana? Layanan endah tak endah abang pada Ria?”
“Abang takde buat apa-apa yang salah dengan Dayana..”
Bibir mencebik. “Peluk cium dia dekat laman rumah kita malam tu, tak salah?”
Hati Firhad panas tiba-tiba. “Ria intip abang dengan Dayana? Ria memang sengaja nak cari salah abang kan?”
“Abang, kalau orang buat salah dia memang akan tuduh orang lain yang bukan-bukan. Abang dah buat macam-macam dengan Dayana. Eloklah kalau abang cepat-cepat kahwin dengan dia. Ria tak nak menjadi sebahagian dari dosa abang.”
Don’t you dare to talk to me like that, Riana!”
“Salah ke apa yang Ria cakap?”
“Kenapa nak sakitkan hati abang? Nak balas dendam?” Garang wajah Firhad.
“Hati abang sakit ke? Oh, sorry.”
“Ria, abang minta maaf okay.. Abang tak sengaja tengking Ria.” Firhad membela diri.
“Dah lah abang. Tak perlu nak mencipta apa-apa alasan. Ria tahu abang layan Ria macam tunggul sebab abang takut Ria cuba dekat dengan abang jadi abang sengaja wujudkan jarak dalam hubungan kita kan? Never mind. Ria dah tak kisah langsung pasal semua tu.”
“Bagi abang masa untuk selesaikan semua ni. Ria boleh tunggu, kan?”
Riana memejamkan matanya seketika. Menarik nafas dalam-dalam. “Ria dah mula bencikan abang sebab abang hancurkan hati Ria. Sebelum rasa benci Ria melarat, Ria rasa elok kalau kita tamatkan perbincangan kita.”
Riana mengangkat punggungnya dan berlalu dari ruang tamu. Kaki memanjat anak tangga menuju ke tingkat atas.
Tangan menggenggam kuat telefon bimbitnya.
Tubuh tersentak hebat apabila telefon bimbitnya tiba-tiba sahaja berdering. “Assalamualaikum, As.”
“Waalaikumusalam. Lajunya jawab telefon. Kau dekat mana?”
“Rumah.” Pendek sahaja Riana menjawab soalan Asma.
“Ad ada dekat rumah?”
“Ada.”
Terkesan ada yang tidak kena dalam nada suara Riana, Asma mengesyaki sesuatu. “Ria.. Kau Okay?”
Perlahan-lahan nafas Riana bertukar rentak. Bibir mula bergetar. Sendu halus mula kedengaran. “Aku tak kuat As..”
“Ria, kau kuat! Aku tahu kau boleh.”
“Aku nak bercerai dengan dia. Aku tak boleh tengok muka dia! Aku bencikan dia As!!”  Riana menekup mulutnya menahan sendu yang semakin kuat. Esakan mula kedengaran.
“Tabahkan hati kau Ria. Kau tahu kan yang aku sentiasa ada di sisi kau. Kalau kau perlukan kawan, kau tahu aku sanggup dengar semua masalah kau.”
“Dia tak nak ceraikan aku. Ad cakap mama dia sakit.. Dia perlu jaga hati mama dia. Habis hati aku As? Siapa nak jaga hati aku? Selama ini aku ingat dia sayangkan aku.. Rupanya dia ada perempuan lain belakang aku! Dia tipu aku As!”
Asma mengeluh kecil. “Ria, ingat tak apa yang kau pernah cakap dengan aku dulu? Kau cakap yang kau takkan bagi muka dengan lelaki yang suka menduakan perempuan.. Kalau kau ada ditempat aku dulu, kau akan angkat kaki.”
Ya, Tuhan bayar dia cash!
Sekarang memang dia berada di kedudukan Asma.. Fauzan nak kahwin lain. Sama keadaannya seperti sekarang. Firhad ada perempuan lain dan akan mengahwini perempuan itu. Memanglah bukan sekarang tetapi lambat-laun akan kahwin juga. Maknanya dia akan ada madu atau dia akan menjadi janda.
“Aku…” Riana kehilangan kata-kata.
“Aku tak salahkan kau Ria.. Pasti ada hikmah disebalik semua yang berlaku. Kau menangis depan Ad?”
Riana menggelengkan kepalanya. “Tak.”
See. Kan aku kata kau kuat! Kalau perempuan lain sure dah mengamuk macam singa lapar. Kau relaks aje kan?”
“Tapi hati aku sakit. Sakit sangat!”
“Banyakkan berdoa kepada Allah. Allah akan berikan kau petunjuk yang terbaik untuk hidup kau.. Apa pun yang berlaku dan akan berlaku, aku harap kau bersedia. Tabahkan hati.. Kuatkan semangat!”
“Aku tak kuat.” Riana ulang perkataan sama untuk kali yang entah ke berapa.
“Aku tahu kau kuat!”
“Tak.. Aku tak mampu As.”
Asma mengeluh lagi. “Ria, kau percayakan takdir kan? Allah dah aturkan perjalanan yang cukup cantik untuk hidup kita. Kau kena terima apa yang berlaku dengan lapang hati.”
Riana mengesat air hidung yang meleleh turun. “Kenapa aku diuji seperti ini As? Aku bencikan dia! Aku benci dia sebab buat aku menderita macam ni!”
“Hentikan penderitaan kau. Kau berhak hidup yang lebih baik. Kau happy selama perkahwinan ni? Tak, kan? Kau cuba untuk happy tapi sebenarnya hati kau sakit.. Kau terluka dan bertambah terluka bila kau tahu Ad ada perempuan lain. Ria, aku tahu aku seolah-olah menghasut kau untuk tinggalkan Ad tapi sebagai kawan kau, aku nak kau move on!”
Bukan dia berniat mahu meruntuhkan rumah tangga Riana sahabat baik dia sendiri tetapi melihat Riana terluka seperti ini, dia juga turut merasai sakitnya. Dia tahu betapa perit mahu menerima kecurangan pasangan. Dia pernah lalui semua itu. Dan sekarang dia faham kenapa Riana sering memujuk dia untuk bercerai. Riana mahu dia menamatkan penderitaan dirinya sendiri.
“Aku..”
“Ria, dekatkan diri dengan Allah. Allah akan berikan apa yang kau perlu.”
Riana memejamkan matanya seketika. Berasa lebih tenang selepas bercakap dengan Asma. “As, thank you! Aku akan cuba untuk kuat.”
“I know you can.”

ALHAMDULILLAH! Baby kelima dah selamat keluar, insyaAllah akan menemui anda tidak lama sahaja lagi. Nantikan di kedai-kedai buku berhampiran anda atau kalau nak cepat boleh dapatkkan di PBKL nanti bermula 29 April - 8 May. Sri akan berada di PBKL Maeps Serdang pada 7 May nanti tau. Jomlah kita jumpa jumpa dekat sana nanti! :) 
Buku juga boleh dapatkan daripada Kaki Novel Sdn Bhd. 

Thank you semua!





5 comments :

  1. Huhuhu....wajib masuk dlm list pbakl...papepn congratz...

    ReplyDelete
  2. Tahniah sri, tk sabar nk baca baby baru ni.

    ReplyDelete
  3. Tahniah sri. Akak dah beli buku awak. Ini buku ke 3 awak yg akak beli. Buku- buku awak memang dpt menarik perhatian dan seronok utk dibaca.

    ReplyDelete
  4. nk comment skit ni..sye ad beli bku ni ..bru je beli..bace2 smpai bab k 22 ..bab 23 smpai k 26 xde..ape kes ni ?? tengok2 bab 27 terus..

    ReplyDelete