Sunday 7 July 2013

Bab 11 Cinta Tak Akan Berakhir


Thank you Tuan. See you in the office on Monday.” Bibir menguntum senyuman ke arah Razlan yang berdiri di sisi keretanya.


“Nak I hantar you sampai atas ke?”

“Ish, tak perlulah. Saya dah biasa dengan rumah sendiri, Tuan baliklah dulu. Dah lewat malam ni. Nanti Tuan sampai rumah lewat pula.”

I lelaki, mak I tak sibuk cari I kalau I balik lambat.”

“Takpe, saya naik dulu..”

Azara tidak sabar mahu berjumpa dengan Razlan di pejabat pada hari Isnin nanti. Harap-harap sikap Razlan masih lagi ramah seperti sepanjang hari ini.

 “Thank you for your time today Azara, I really enjoyed myself!”

Kembang kempis hati Azara menerima pujian daripada Razlan. Kenapa dia suka sangat ni.. Kan semalam da beriya-iya cakap besar dengan Hanis dia takkan jatuh cinta dengan Razlan takkan hari ini Tuhan dah balikkan hati dia yang menyampah kepada Razlan kepada perasaan cinta dan sayang kot?

Kaki melangkah menuju ke arah lif.

Bibir masih lagi mengulum senyuman. Dah macam orang angau dah dia sekarang ni. Sengih sorang-sorang macam orang gila bayang. This is crazy!

Tak sangka sepanjang mereka melepak bersama sepanjang hari ini banyak juga benda yang dia tahu tentang Razlan. Razlan tak suka makan ketam tetapi suka makan ikan bakar. Oleh kerana mengidam ikan bakar, dari Pantai Puteri mereka berdua menghala ke Alai, Melaka untuk menikmati ikan bakar paling sedap. Kata orang Melaka terkenal dengan asam pedas tapi kalau setakat asam pedas Melaka, dia pun pandai buat.

Ah, ini semua mainan perasaan! Jangan layan.. jangan layan sangat Zara. Azara ketuk kepalanya perlahan. “Razlan, get out of my mind! Damn you.” Nah, tak pasal-pasal Razlan kena cop tak guna.


Ting!

Lif terbuka luas. Kaki melangkah keluar dari lif dan menuju ke rumahnya.

Grill berwarna putih ditarik rapat semula. Belum sempat tangannya mengunci grill dari dalam, seseorang menyeru namanya. “Zara.”

Azara mahu melompat. Terkejut bagai nak gila!

What are you doing here?!”

“Abang cari Zara.”

Who is abang?” Azara menyoal kasar. Tangannya masih kuat menarik grill rumahnya yang cuba dibuka oleh Zakri.

“Zara, please let me explain to you. Abang ada banyak perkara nak cakap dengan Zara. Bagi abang peluang..”

Sorry, saya takde masa nak layan awak. Please leave.” Tangan kalut mengunci grill rumah. tidak mahu Zakri bertindak gila menarik grill rumahnya.

Kaki terus melangkah masuk ke dalam rumah dan pintu kayu berwarna putih itu segera ditutup rapat. Malas nak layan Zakri. Nanti bila sampai ke pengetahuan Izreen lain pula versi cerita kakaknya kepada Encik Idris.

Bunyi loceng yang menderu-deru menyebabkan Azara sakit hati. Pintu rumah dikuak kasar. “Awak ni tak faham bahasa ke Zack? Nak kena pakai bahasa Uganda ke baru awak nak balik?”

“Zara, jangan layan abang macam ni. Zara tahu kan yang abang masih sayangkan Zara. Tolong bagi abang peluang, Zara.”

Nafas Azara mula turun naik. Dia tak balik Malaysia untuk dengar pengakuan sayang daripada Zakri. Dia tak balik sini untuk mengejer semula cinta Zakri.


“Kan saya dah cakap tadi please leave, kalau tak faham bahasa Inggeris, takpe saya cakap bahasa Melayu. Tolong berambus!”

Banggg!

Pintu rumah dihempas kasar. Tak kuasa nak melayan Zakri dengan baik. Gila! Macam mana Zkri tahu rumah dia. Rasanya dah sebulan lebih dia tinggal di sini hanya Puan Nona, Hanis dan Khairul sahaja yang tahu di mana dia tinggal. Abah pun tak pernah datang dan tak pernah tanya.

Telefon bimbit yang berdering memaksa Azara mendapatkan beg tanganya di atas sofa. Hanis!

“Assalamualaikum, Anis.”

“Waalaikummussalam… Kawan aku yang cantik dan baik, kau ke mana? Sehari suntuk aku call langsung tak berjawab!” Azara menjauhkan telefon dari telinga. Kuat gila minah ni menjerit.

“Pekak telinga aku Anis oii.. Aku baru balik ni. Kenapa?”

“Kenapa kau tanya aku? Dah pukul sebelas malam ni kau tanya aku kenapa aku call kau?”

“Iyelah, kau tidur lewat. Tak bagus untuk baby tau tak?”

Hanis tergelak kecil. Sempat lagi ingat pasal anak dia. “Aku tak tidur lagi sebab tadi mak kau dah call aku tadi tau tanya kau ke mana..”

Azara menghenyak punggungnya ke atas sofa. memang dia sengaja membiarkan panggilan telefon daripada Puan Nona sebab tidak mahu emaknya risau tentang dia yang masih berada di Melaka malam tadi..
“Mak aku cakap apa dengan kau?”

“Tanya kau ke manalah apa lagi. Risau dia tahu tak..”

Azara menggaru telinga kirinya. “Aku baru balik dari Melaka ni. Baru sangat sampai rumah.”

“Lamanya kau ke Melaka. Anak-anak yatim tak bagi kau balik ke apa?”

Not funny Hanis. Your joke is lame.”

Hanis ketawa sendiri. “Okay lah aku buat lawak lame. Kau tu ke mana dari pagi sampai malam? Tak ingat nak balik rumah ke?”

“Ingat tapi aku pergi jalan-jalan dengan Razlan lepas makan dengan budak-budak tu tadi..”

Azara terdengar Hanis menjerit nyaring di talian sana. “Kau  dah jatuh cinta dengan dia ke belum lagi Zara? Handsome tak dia hari ni? Dia pakai baju apa? Did he tell you that he is in love with you?” Mula dah mengarut dia ni.

“Langsung takde cakap apa-apa. Dia handsome as usual tapi aku belum jatuh cinta lagi.” Bohong! Azara bohong. Dia mula jatuh cinta pada Razlan tapi sikit. Sangat sedikit.

“Betul kau belum jatuh cinta dengan dia? Dia layan kau kasar lagi?”

“Tak tapi tak cukup lembut untuk buat aku jatuh cinta.”

Hanis tergelak besar. “Dasar kaki romantis! Dah la menyampah aku cakap dengan kau Zara. Entah bila kau nak jatuh cinta dengan bos kau aku pun tak tahu. Hari-hari dengar kau cerita pasal dia tapi bila kau nak puji dia melambung pun tak tahu.”

“Kalau menyampah cakap dengan aku kau boleh end call sekarang. Aku nak call Puan Nona sekarang ni.” Sekali lagi tawa Hanis terburai.

“Kau panggil mak kau Puan Nona. Tak guna punya anak!”
“Eh, memang nama mak aku tu..” Giliran Azara pula tergelak kecil.
“Dah la. Aku nak tidur. Susu aku dah sampai ni. Bye!”
Panggilan ditamatkan. Azara tersenyum lebar. Susu Hi-Goat yang dibawa oleh Khairul lah tu. Tiap-tiap malam kena paksa minum sebab Hanis tak suka minum susu.

“Assalamualaikum, mak.”

“Waalaikummussalam. Zara ke mana? Mak called Zara banyak kali tadi kenapa tak jawab? Risau mak tau tak..” Puan Nona mula berleter. “Zara, mak bagi Zara tinggal sendiri bukan bererti Zara boleh bebas sesuka hati Zara.”

“Mak, Zara ada majlis dengan anak-anak yatim. Mak janganlah bimbang, Zara boleh jaga diri Zara.”

“Macam mana mak tak bimbang? Zara tu perempuan, tinggal sendiri. Mak ni separuh nyawa risaukan keselamatan Zara tau tak! Lainlah kalau dah ada suami, ada orang tolong jagakan Zara..” Dah mula dah ceramah bab kedua iaitu pasangan hidup. Bab pertama keselamatan dan harga diri.

“Zara okay.. Zara boleh jaga diri Zara mak. Mak jangan risau.”

“Mak tetap juga risau Zara! Mak ni kalau boleh nak tengok Zara kahwin cepat-cepat. Takde ke sesiapa yang Zara berkenan?”

Ada mak tapi baru berkenan sikit aje. Sangat sedikit. Adib Razlan. Boleh tak mak pinangkan untuk Zara?

Mahu aje Zara bercakap begitu dengan Puan Nona tapi segan pula. Nampak macam dia tergedik-gedik terhadap Razlan.

“Belum jumpa yang sesuai. Mak, Zara baru balik ni, Zara nak mandi dulu.. Lepas tu nak tidur. Mak pun pergilah masuk tidur dan dekat pukul dua belas ni mak.”

Puan Nona mengeluh kecil. Kalau cakap bab pasangan hidup macam inilah Zara asyik nak mengelak. Izreen dia tak risau sangat sebab dia tahu Izreen mudah cari pasangan yang sesuai dengan dia. Putus dengan Zakri ada yang lain. Putus tunang dengan Razlan pun ada yang lain juga. Semua tu petik jati aje untuk Izreen tapi kalau dengan Azara dia bimbang! Bimbang sangat.

Tiga tahun putus dengan Zakri sampai sekarang belum ada pengganti.

Belum sempat tangan meletakkan semula telefon bimbit di atas meja, sekali lagi telefon berdering. Tanpa melihat kepada nama pemanggil Zara terus menjawab panggilan.

“Assalamualaikum.”

“Zara.. abang rindukan Zara.” Azara terdiam. Telefon bimbit yang melekap di telinga dibawa ke depan muka. ‘Private number’

“Awak ni reti bahasa ke tidak Zakri? Kan saya dah cakap jangan ganggu saya lagi. Susah sangat ke nak faham?”

“Susah Zara… Susah sangat sebab abang masih sayangkan Zara.”

Tubuh bersandar malas di sofa. “Macam ni ajelah Zakri, awak dah pilih kakak saya jadi lebih baik awalk tumpukan perhatian pada hubungan awak dengan kakak saya sebab saya tak minat nak dengar penjelasan awak.”

“Zara dah tak sayangkan abang?”

Okay, soalan ini dia tak minat nak jawab sebab kalau dia sebut tidak sekalipun Zakri takkan percaya. Zakri akan persoalkan semula perasaan mereka selama tujuh tahun dulu.

Panggilan telefon ditamatkan. Malas nak layan orang gila macam Zakri. Tak faham bahasa langsung!




Razlan melangkah masuk ke dalam rumah. bibirnya bersiul gembira. Seronok sangat menghabiskan masa bersama Azara. Tak sangka Azara sangat comel dan periang!

“Hai, seronok sangat anak mama ni kenapa? Jumpa umi ke?” Razlan tepuk dahi. Umi.

“Mama, alamak… Alan lupa yang Alan ada janji dengan umi malam ni. Aduhai…” Razlan berjalan ke arah Puan Sofiah yang sedang menonton televisyen di ruang rehat.

“Umi ada call mama tak?”

“Buat apa nak call mama kalau dah janji dengan Alan?”

Razlan mengeluarkan Iphone dari kocek seluar jeansnya. “Bateri habis tadi..” Telefon ditayangkan dia depan Puan Sofiah.

“Alan naik dululah. Nak charge phone lepas tu nak call umi.” 

“Tak perlulah call umi, mama dah cakap dengan umi tadi Alan ke Melaka. Alan tu pun satu, dah berjanji dengan umi tak reti nak tepati janji.”

Razlan bergerak ke arah Puan Sofiah. “Alan memang terlupa sangat ma.. Langsung tak ingat. Sumpah!”

“Iyelah, mama dah cakap dengan umi. Umi tak marah pun. Tapi esok Alan jangan lupa telefon umi, minta maaf dengan umi.”

“Baik mama yang tersayang. Alan naik dululah, nak mandi. Lepas tu nak tidur. Mama ni buat apa belum tidur?”

“Tunggu Alan baliklah. Nak sampaikan pesanan umi ni.. Alan tu merayap sampai ke mana entah lama sangat. Keluar pagi tadi, ini dah malam baru nampak muka!” Puan Sofian menyentuh lembut tangan Razlan yang melingkari bahunya.

“Alan ada hal lepas majlis tadi. Alan naik dululah mama..” Puan Sofiah mengangguk sahaja. Baru sampai anak tangga kedua Razlan menoleh semula. “Ma, Melda tak datang ke hari ni?”

“Balik rumah mertua dia. Sunyi rumah mama hari ni.. Siapa pun takde.” Razlan sengih. Sofinas dengan Najib bawa anak-anak mereka ke Zoo Negara. Ingatkan Emelda dengan Adnan akan datang rupanya balik rumah mak dan ayah Adnan pula.

Sorry lah mama, Alan ingatkan Mel nak datang sini tadi..”

“Takpe lah Alan.. Dah nasib mama tinggal sorang-sorang nak buat macam mana..” Puan Sofiah tidak memandang wajah Razlan. Kononnya merajuk.

Razlan menuruni anak tangga dan melangkah mendapatkan Puan Sofiah semula. “Sorrylah mama. Alan memang tak tahu yang Mel ada program lain hari ni. Kalau Alan tahu memang Alan akan temankan mama tapi Alan dah berjanji dengan budak-budak tu terpaksalah Alan pergi juga, kalau tak kesian dorang ma..” Razlan tahu mama dia akan kalah kalau cakap pasal anak-anak yatim.

Bukannya mama dia tak pernah ke sana. Pernah berkali-kali dan mama juga sukakan mereka.
“Budak-budak semua sihat?”

“Sihat ma. Kak Bada kirim salam pada mama.” Puan Sofiah mengangguk sambil menjawab salam di dalam hatinya.

“Baik hati Bada tu jagakan budak-budak tu kan Alan. Susah nak cari orang macam dia.. Bukannya tak ada ijazah tapi dah minat dia nak membantu orang lain sanggup korbankan ijazah buka rumah anak-anak yatim. Mulia sungguh hati dia.”

Razlan angguk. Dia kenal Badariah semasa wanita itu menghantar permohonan dana kepada syarikatnya dua tahun yang lalu. Selepas dia sendiri turun ke Melaka untuk melihat rumah anak Yatim Al-Badariah hatinya disentuh rasa sayu melihat keadaan rumah yang serba kekurangan dan anak-anak yatim yang hidup susah.

Sejak itulah dia berusaha membina rumah yang baru untuk budak-budak itu. Selepas itu barulah dia berasa lega dan lapang melihat keadaan meraka yang kini sudah jauh lebih selesa berbanding sebelum ini.
“Alan pergi dengan siapa?”

“Kawan Alan.”


Puan Sofiah angkat kening. Kalau sebut kawan ni maksudnya bukan Firdaus. “Perempuan ke?” Puan Sofiah senyum penuh makna.

“Adalah kawan Alan.. mama tak kenal.”

“Alan tak sebut namanya sebab tu mama tak kenal. Cuba Alan sebut nama kawan Alan tu mungkin mama kenal..” Puan Sofiah memujuk anak bujangnya. Pandai anak dia berahsia dengan dia sekarang ini. dulu masa jatuh cinta dengan Izreen macam-macam tips memikiat Razlan minta daripada dia.

“Ala.. kawan biasa aje ma.”

“Izreen?” Razlan tersentak apabila sebaris nama itu disebut mamanya,. Rasanya dah lama Puan Sofiah tidak menyebut nama Izreen di depannya.

“Bukanlah. Kawan lain.” Bibir Puan Sofiah mekar dengan senyuman. Lega bila anak bujang dia sudah mula move on. Ingat lagi selepas dua minggu putus cinta Razlan macam harimau lapar. Asyik nak cari pasal dengan orang aje.

Sampai suami dia balik mengadu di rumah sebab ramai pekerja yang bercakap pasal sikap kasar Razlan semasa di pejabat. Siapalah yang jadi mangsa Razlan pun dia tidak tahu. Kasihan siapa yang jadi mangsa anaknya. Ketika itu Razlan keluar awal pagi, balik lewat malam. Banyak kerja katanya. Entah apa yang kerja banyak sangat dipejabat pun dia tidak tahu.

“Alan tak mahu cakap dengan mama ke siapa kawan perempuan Alan tu?”

“Siapa cakap perempuan? Alan takde sebut pun.”

Puan Sofiah tayang riak terkejut. “Habis tu takkan Alan ke sana dengan lelaki?”

“Alan naik dululah ma. Nak mandi. Lepas tu tidur. Mama pun naiklah, papa tak balik kot malam ni.”

“Alan cakaplah dulu dengan mama siapa kawan yang Alan bawa ke Melaka tu..”

“Ala mama ni nanti-nantilah. Alan belum kenal dia sangat. Nanti bila Alan dah sedia Alan bawalah dia balik jumpa mama.”

“Janji?”

“Iye, Alan janji dengan mama. Alan naik dululah ma..Mama tak nak naik lagi ke?”

Puan Sofiah mengangguk. “Kejap lagi mama naik. Papa takde cakap apa-apa dengan mama pun hari ni dia nak ke mana.”

“Alan naik dulu ya, ma..” Satu kucupan singgah ke dahi Puan Sofiah.

Razlan berlalu ke tingkat atas. Penat sangat. 

4 comments :

  1. best2.. baik betul Alan nih ♥

    ReplyDelete
  2. Alahai mmg betul la pulak razlan tu x tunang izureen. Razlan tu agaknya cinta mati ngan izureen sampai frust lpas putus. Rasa confuse sikit skrg ni. Izureen couple ngan zack semula ke? Mesti dia nak semula ngan razlan bila tau Zara couple ngan razlan aishhh dasar tak tetap pendirian

    ReplyDelete
  3. Bestt , tp rindu aulia .. hehehehe

    ReplyDelete
  4. lagi pls...mimi

    ReplyDelete