Tuesday 17 June 2014

Bab 18 Cinta, Jangan Sakiti Aku


Ready?”
Alissa masih cuba berlagak tenang. “Yeah.”

You tahu berenang kan?”
Pedal kayak digenggam kuat. Tadi dia hanya berbohong kepada Zafril. Sebenarnya dia langsung tidak tahu berenang! Dia memang tak pernah belajar berenang sebab memang sejak kecil dia tidak sukakan air.
Er, maksud Alissa dia memang tak suka mandi di kolam renang, sungai, air terjun, laut atau apa-apalah yang selain dari mandi di tandas!
“Muka you tu nampak macam risau sangat. Tak perlu risau, I ada.” Zafril memujuk lagi. Dia tahu Alissa rasa terkilan sedikit tentang jaket keselamatan itu. Dan dia tahu Alissa bengang kerana dia masih juga berkeras untuk meneruskan aktiviti pada hari ini.
Hmmm..” Malas mahu menjawab kata-kata Zafril. Lebih baik dia berdoa dan bertenang.
Come.”
Alissa hanya membontoti Zafril yang bergerak ke dalam air. Debaran di hati kian menggila. Rasa menggigil tangan pegang pedal kayak ni.
Ya Allah, lindungilah aku!
Berkali-kali Alissa mengulang doa sama dalam hatinya.
“Zaf..” Panggil Alissa perlahan.
Zafril menoleh ke belakang dengan dahi yang berkerut. ‘Apa?’. Mungkin soalan itu ditanya dalam hatinya.
“Takde apa-apa.” Bibir mengukir senyuman kelat.
“Takut?”
Alissa mendengus geram. Tak habis-habis nak memperkecilkan dia. Nak buat dia sakit hati.
“Tak langsung. Awak jangan jatuh pula, takut nanti tak dapat naik semula.”
Zafril tergelak kecil. Alissa.. Alissa. Masih juga mahu bergaduh dengan dia ketika ini. Tak habis-habis nak bergaduh. “Nampak macam risaukan I.. Risau ke?”
Risau kan Zafril? Oh, tolonglah. Daripada dia risaukan Zafril baik dia risaukan diri dia sendiri. “Boleh tak kalau jalan cepat sikit?”
“Wah.. Nampaknya ada yang dah tak sabar nak berkayak dengan I.”
Ei, perasan! Sumpah perasan okay. Dia nak cepat naik kayak dan cepat habiskan aktiviti ini. “Jangan mimpi.”
Zafril memegang kayak. “Baiklah. I takkan bermimpi lagi. You duduk di depan, I duduk belakang you.”
“No! Saya tak nak duduk depan. Awak duduk depan.”
“Ish, apa masalah you ni Lisa?”
“Tak nak duduk di depan. Tu je.”
Kayak dilepaskan kasar. “Boleh tak jangan degil?” Saja nak buat dia geram. Yang lain dah naik kayak dah bergerak. Mereka berdua masih juga di sini bertengkar tak habis-habis lagi. “Jangan buat I bengang.”
“Awak nak bengang awak punya pasallah. Saya tak nak duduk depan. Awak duduk depan.”
Zafril menarik kasar tangan Alissa ke arah kayak.”Naik!”
“Tak nak. Saya nak duduk di belakang.”
“Kenapa? Nak tenung belakang I?”
Mulut ternganga sedikit. Zafril ni sakit mental ke apa ni? Tangan direntap kuat. Pegangan Zafril di lengannya terlerai. Pedal kayak dicampak ke dalam air. “Kalau awak nak ikut kepala otak gila awak tu, awaklah naik sorang-sorang. Saya nak balik.” Alissa mula bergerak untuk pulang.
Apa Zafril ingat dia main-main ke..? Dah la memang dia tak mahu buat aktiviti ini, lagi nak paksa dia macam-macam. Memang tak lah dia nak ikut cakap Zafril.
“You nak jumpa dengan Khairi lagi atau you rasa dah puas jumpa dia?”
Langkah kaki Alissa terhenti secara automatik.
You tak perlukan abang you lagi?” Soal Zafril lagi.
Tubuh berpaling kasar ke belakang. Bergerak ke arah Zafril. Berdiri di hadapan lelaki berbadan tegap ini. “Apa lagi awak nak saya buat Zaf? Tak puas lagi dengan apa yang awak buat selama ni?”
“Naik.” Tangan Alissa ditarik kasar.
Tanpa banyak soal Alissa hanya menurut arahan Zafril. Kalau ikutkan hati dia rasa nak bunuh Zafril. Dalam hati dia ni dah lima belas kali dia tikam dada Zafril. Dalam kepala otak dia Zafril dah mati dibunuh olehnya.
Ah, kalaulah dia boleh buat di alam realiti.
Bunuh Zafril? Lenyapkan Zafril dari kehidupan dia seperti dulu?
Sanggupkah dia untuk melenyapkan Zafril untuk kali kedua?
Kayak yang mula bergerak mengembalikan Alissa ke dunia sebenar. Zafril masih hidup. Sihat sejahtera dan lelaki itu berada di belakangnya ketika ini.
“Bila I kayuh ke kanan you kena ke kanan juga bukan sebelah kiri.” Alissa hanya buat bodoh bila Zafril menegur dia. Padan muka! Nak dia duduk depan kan, ikutlah pedal dia.. Alissa ketawa besar dalam hatinya.
“Alissa!” Sekali lagi Zafril bersuara keras. Apa ingat dia takut ke? “Hey, kanan dan kiri bukan kanan.. kanan.. lepas tu kanan lagi! You ni ada masalah pendengaran ke? Tak dengar arahan I dekat belakang ni?”
Tiada respons. Alissa tetap senyap. Buat pekak sahaja.
Dalam hatinya dia ketawa berdekah-dekah. Padan muka Zafril. Pasti lelaki itu bengang dengan dia tahap petala langit ke lapan belas!
Zafril berhenti mengayuh. Membiarkan Alissa mengemudi kayak itu seorang diri. Ha, nak tunjuk keras kepala sangatkan tadi, ambik kau!
Kayak terasa seperti memberat. Kenapa macam susah nak gerak ni. Suara Zafril pula langsung tidak kedengaran. Senyap aje lelaki itu.. Tadi bising macam murai tercabut ekor sekarang ni senyap pula.
Alissa menoleh ke belakang.
Ya Allah!
Kurang asam punya lelaki. Tak guna! Zafril biarkan dia mengayuh seorang diri? Patutlah kayak ni rasa macam berat semacam aje..
“Zaf!” Ha, memang kuat dia tempik nama Zafril.
What?”
“Kenapa awak tak kayuh? Awak ingat saya ni driver awak ke?” Alissa bercakap sambil menoleh ke belakang. Kayak mereka dibiarkan terapung di tasik.
“La, bukan you nak kayuh dengan cara you ke tadi? Sorry lah I tak dapat nak ikut cara you.. Lain sangat dengan cara Tony ajar tadi.” Zafril tayang muka tidak bersalah. Padan muka Alissa!
“Zaf, you nak mati ke? Nak I pukul you dengan pedal ni?”Pedal diangkat sedikit ke udara. Ugut konon! Ugut mati pulak tu. Kelassss kau Alissa!
Zafril melepaskan tawa besar. Rasa macam kelakar pula bila Alissa ugut dia. Biasanya dia yang ugut wanita itu, kali ini Alissa pula ugut dia. Memang terasa janggal dan lawak gila kot!
“Macam mana nak pukul I? Boleh ke?”
Alissa menoleh ke kiri dan ke kanan. Rasanya kebanyakan pekerja lain berada di tengah tasik. Hanya dia dan Zafril sahaja yang baru bergerak seciput ni..
“Macam mana nak pukul ye…”
Zafril angguk.

Cabar dia?
Zafril cabar dia… baik. Baik!
Tanpa berfikir panjang, pedal kayak dihayun ke bahu Zafril. Tidak sampai sepuluh saat kayak dia dan Zafril terbalik serta-merta.
Zafril tenggelam ke dalam tasik dan beberapa saat kemudian lelaki itu timbul semula sambil ketawa. Tak sangka Alissa akan memukul dia.
Satu saat.
Dua saat.
Tiga saat.
Wajah Alissa tenggelam timbul beberapa meter dari Zafril membuatkan Zafril kalut. “Lisa!”
Zafril terus berenang ke arah Alissa. Leher Alissa dipaut dan dibawa berenang bersamanya ke tempat yang cetek.
“Hey Lisa! Lisa! Wake up.” Pipi Alissa ditampar sedikit kuat. “Lisa!” Sekali lagi pipi mulus itu ditampar untuk menyedarkan Alissa.
Tidak sampai seminit ada beberapa orang pengunjung di situ mula mengerumuni Alissa. “Stay away from her! She needs some air!” Jerkah Zafril kepada manusia yang sibuk mahu tahu apa yang sedang berlaku.
Tony Leong bergegas ke tempat kejadian. Manusia yang mengerumuni Alissa disuraikan secara baik.
“Do you need my help?”
“CPR?” Soal Zafril laju.
Tony Leong angguk mengiyakan pertanyaan Zafril.
“No, I think she will be okay.” Tak mungkin dia akan membenarkan lelaki lain menyentuh Alissa! Tak mungkin.
“Encik Zafril, dia mungkin perlukan bantuan pernafasan..” Tony Leong memujuk lagi. Dia tahu sikap Zafril seorang yang tegas tetapi Zafril perlu tahu bila dan bagaimana dia perlu bertindak tegas. Ini kes kecemasan.
“Lisa.” Panggil Zafril lagi. Pipi Alissa ditampar berulang kali.
“Encik Zafril nak saya buat CPR?” Bebola mata mencari suara yang datang dari sisinya. Wajah Mimie menyapa pandangan mata. Mimie? Ah, sekurang-kurangnya perempuan.
Uhuk!
Uhuk!
Zafril mengalihkan pandangan matanya dari wajah Mimie tanpa sempat berkata apa-apa selepas mendengar Alissa terbatuk-batuk.
“Lisa, you dah sedar?”
Uhuk!
Uhuk!
Zafril membantu Alissa supaya duduk. “I bawa you ke klinik. You need to see a doctor!”
Alissa menggeleng perlahan. Dia tidak sedar sepenuhnya dan tidak tahu apa yang berlaku seketika tadi tapi dia dengar soalan Zafril kepadanya. Berjumpa dengan doktor.
“Lisa, you kena jumpa doktor. Helmi, ini kunci loker I dekat kaunter kayak sana, tolong ambilkan beg I dalam loker tu. I need my car key.”Alissa bukan boleh layan sangat cakap dia. Semua tak nak. Keras kepala!
Helmi laju sahaja menyambut huluran kunci daripada Zafril. Sepantas kilat dia berlari ke arah loker yang dimaksudkan oleh Zafril.
Beberapa minit kemudian Helmi muncul dengan sebuah beg galas berwarna hitam. “Bos, ini beg dan kunci kereta.” Sebuah beg nike dan kunci kereta BMW Z4 dihulurkan kepada Zafril.
“I bawa Lisa ke hospital kejap, yang lain boleh teruskan aktiviti atau berehat ya. Roslan, I serahkan aktiviti dan program ini kepada you untuk diuruskan.”
Roslan mengangguk laju. “Boleh Encik Zafril. Jangan risau, I akan uruskan semuanya.”
Tubuh langsing Alissa dicempung ke dalam dukungannya.
“Zaf, saya okay.” Alissa cuba menghentikan perbuatan Zafril. Ya Allah, apa kata rakan sekerja dia nanti!
You are not okay. I takkan cakap you okay selagi doktor tak cakap dengan I yang you okay.”
“Turunkan saya!” Perlahan sahaja suara Alissa. Rasa mahu menempik tidak kesampaian. Rasa lemah satu badan. Tadi sewaktu tenggelam timbul dia rasa kelam! Masa tu ingatkan dia akan mati.
Zafril melajukan langkahnya ke arah kereta. Helmi yang membontoti dari belakang juga berlari-lari anak bersama Zafril.
Punat kereta ditekan. Helmi membantu Zafril membuka pintu keretanya.
Sorry, kereta I dua seat. I turunkan seat penumpang. I hope u selesa.” Tubuh Alissa dibaringkan di tempat duduk penumpang.
Alissa tidak cuba untuk bangun. Dia rasa macam lost sangat ketika ini. Rasa kepala dia macam berpusing-pusing.
“Helmi, please make sure the barbeque party for tonight is still on yeah. I am so sorry if I can’t attend the barbeque.. Mungkin Lisa kena warded atau apa-apa nanti..” Helmi mengangguk faham tentang arahan yang diberikan oleh Zafril.
Kaki berlari laju ke tempat duduk pemandu. Aliasa sudah terkulai di tempat duduk penumpang. Pengsan atau tertidur?
p/s : Alhamdulillah. Nampaknya ramai yang sukakan Alissa dan Zafril ni ya.. Terima kasih semorang!

29 comments :

  1. thaks to u too for new entry....caring betul zaf kat lisa..zaf dah fall in love ni ..saya suka zaf dgn lisa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeahhhhh, ada orang jatuh cinta pada Zaf. Tergolek-golek tak?

      Delete
  2. Replies
    1. Abby sha tak sabar ye nak tahu apa jadi... Kih.

      Delete
  3. yeahhh..thanks sri..nak lagi next entry pls..

    ReplyDelete
  4. Nak lagi :)
    Hehehe... Tq akak

    ReplyDelete
  5. Haha nmpk mcm zafril care pasl lisa... Mcm ikhlas dr hti die jerk.. Hoho... Agkny mmg die mmg suka kn lisa gamaknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak, betul ke tak betul Zafril ni sayang kan Lisa ni... Ish!

      Delete
  6. well, sy memang akan setiap hari bukak blog awak. i love this story. keep it up.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you dear.
      Yang lain tak suka kerrrr? ;)

      Delete
  7. Best.... update lagi yer...

    ReplyDelete
  8. Hish... Keras kepala jugak si Lisa ni. Pandai plak si Zaf nak kelam kabuts...
    Sri....! More, plshhhh.... Hehehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak NA!!
      Mihmih.. saja je kan nak jugak cari pasal.. Nak bergaduh.

      Delete
  9. Haha i was right! Tp hopefully Alissa xkena warded la..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. kihkihkih. Pandai tekaan ye.
      Ala, salah!
      Kena baca seterusnya okay.

      Delete
  10. Teruskan karya awak! Cerita ni best

    ReplyDelete
  11. yeay.....best...

    -kiki wafa

    ReplyDelete
  12. Cik penulis..bila nk up bab 19 ni? Tak sabar nak tau apa jadi dengan Alissa..pengsan ke ape? huhu.. Please..please..up bab 19 cepat2..huhuhu

    ReplyDelete
  13. Thank you. Thank you. Thank you!

    ReplyDelete