Friday, 25 December 2015

Bab 7 Dia Lelaki Idaman Hati


Sebaik sahaja pintu lif terbuka di tingkat empat, dengan yakin Riana melangkah keluar dari perut lif. Kaki dibawa ke arah pejabatnya. Tiba-tiba langkah kakinya terhenti. Terkebil-kebil Riana memandang wajah lelaki dihadapannya ini. Fuh! Kecilnya Malaysia.
“Tak sangka jumpa awak di sini. Kerja dengan Chempaka Holdings ke?”
Ish, banyak tanya pula mat salleh celup ni. Sibuk nak tahu hal dia kenapa? “Kenapa saya perlu beritahu awak saya kerja di sini atau pun tidak?”
Raffael tergelak kecil. Dia tahu Riana sengaja buat-buat sombong sebab malas nak melayan dia. “Awak kena beritahu saya sebab saya nak berjumpa dengan Cik Riana Sofea binti Tuan Amin. Dia ada?” Sengaja bertanya sedangkan Raffael tahu Riana yang dia cari sedang berdiri di hadapannya.
Terkejut mendengar namanya disebut oleh Raffael, Riana menjatuhkan tangannya yang disilang di hadapan lelaki itu. “Kenapa cari saya?”
Well, I am Raffael Zahim bin Halim dari Merak Kembar Corporation.  Saya ke sini atas urusan kerja pada hari ini. Bukannya nak mengurat anak dara orang.” Raffael menghabiskan ayatnya dengan ketawa kecil.
Riana menahan geram. Mentang-mentanglah tadi bukan main ramai mata-mata perempuan memandang wajah kacak Raffael, terus lelaki itu perasan! “Hm, awak rupanya Raff yang disebut oleh Encik Khamis petang semalam.”
“Yes sayalah tu. Rindu saya ke?”
Riana buat muka menyampah. “Tak rindu langsung. Jangan nak perasan sangat pagi-pagi macam ni.”

“Takpe tu semua aura positif.”
Pintu biliknya dibuka. “Masuklah. Awak sampai awal sangat..”
“Saya memang suka datang kerja awal.”
Ei, double menyampah dengan Raffael ni! Ada sahaja mulut lelaki itu mahu menjawab apa yang dia kata.
Coffee or tea?”
Fresh orange ada?”
Riana menjeling sedikit. Sabar ajelah!
“Pun boleh..” Bibir dipaksa mengukir senyuman nipis. “Sekejap ya.” Pintu biliknya dikuak sedikit. Kepala dikeluarkan dari celah pintu. Mashitah yang menundukkan ke bawah meja diseru lembut. “Shitah, kopi satu, jus oren satu ya..”
“Ah? Okay.. okay Cik Riana.”
Thanks .”
Pintu kayu itu kembali dirapatkan. Riana bergerak mendekati Raffael yang duduk sambil menyilangkan kakinya di sofa. “So, syarikat Encik Raffael bersetuju dengan sebut harga yang diberi oleh syarikat kami?”
“Nampaknya macam itulah. Kalau tak setuju saya takkan ke sini untuk berbincang lebih lanjut tentang projek ini.”
Riana menggaru bucu keningnya. Bibir dibasahkan sedikit dengan air liur. Cuba untuk mencari ketenangan untuk berbincang dengan lelaki ini dalam suasana yang lebih selesa. Raffael pula asyik memandang wajah dia sejak tadi. Ukur lubang hidung dia berapa sentimeter agaknya!
“Ehem!” Riana berdehem kecil apabila Raffael kelihatan ralit membelek wajahnya.
“Oh, sorry.”
Sekali lagi bibir berpura-pura tersenyum. Alahai. Dia mahu terikat projek kerja bersama Firhad, alih-alih dia terikat dengan Raffael pula. Ayah!!! Riana tak mahu projek ini, Riana nak projek yang Abang Dee uruskan tu! Kuat hati Riana menjerit. Memang tak puas hati.
Puas juga  dia memujuk ayahnya namun langsung tidak diendahkan. Kononnya syarikat Firhad syarikat besar, Rozaidi lebih berpengalaman berbanding Riana yang baru sahaja bekerja. Ayah sarankan dia bermula dengan projek kecil-kecilan dahulu sebelum ke arah projek besar.
Meja kopi di hadapan mereka di ketuk perlahan sehingga menyebabkan Riana tersentak kecil. “Awal pagi sangat ni kalau Cik Riana nak berangan.” Usik Raffael apabila dia yang menyeru nama Riana sebanyak dua kali tetapi tidak diendahkan oleh gadis itu.
Oh, sorry! Saya teringatkan perkara lain pula.”
“Berkenaan dengan anak syarikat kami yang baru, syarikat itu akan diserahkan kepada kami sepenuhnya dalam tempoh dua bulan daripada sekarang. Jadi saya perlukan satu tarikh yang pasti daripada pihak syarikat Cik Riana bila Cik Riana boleh mula dan boleh siapkan kerja Cik Riana?”
“Sebulan atau sebulan setengah..”
“Bila boleh mula?” Soal Raffael sambil keningnya sedikit terangkat memandang wajah Riana.
Next week.”
“Cepatnya. Bagus. Kalau macam tu saya akan berjumpa dengan Cik Riana dengan lebih bermula minggu depan?”
Riak wajah Riana menunjukkan tanda ‘kenapa’?
“Saya ialah pengarah urusan di syarikat baru, jadi saya mahu mengikuti perkembangan syarikat bermula dari proses pembinaan, proses menyiapkan susun atur perabut dan susunan barang-barang di dalam syarikat.”
Apa-apalah Raffael.
“Ada apa-apa soalan dari pihak Cik Riana terhadap projek ni?”
“Rasanya tak ada. Kalau ada nanti saya akan perurusan dengan pembantu Encik Raffael.”
“Tak perlu. Terus berurusan dengan saya aje sebab saya lebih suka kalau Cik Riana terus kepada saya jadi saya tahu setiap inci perkembangan dan masalah yang dihadapi.”
Boleh tak kalau dia nak cakap dia triple menyampah dengan Raffael? Menyampah kuasa tiga? Ei, memang menjengkelkan betul lelaki kacak di hadapan dia ini! Banyak songeh betul.
“Boleh ke berurusan terus dengan saya?”
Riana melunakkan suaranya. “Boleh Encik Raffael. Boleh sangat!”
Great. So macam mana dengan kereta?”
Mashitah yang muncul dengan membawa dulang mengganggu perbualan Raffael dan Riana. “Jemput minum Encik Raffael.”
Raffael hanya membalas senyuman Mashitah dengan anggukan dan sedikit senyuman di wajahnya. Melihat senyuman yang terukir di bibir Raffael untuknya, Mashitah kaku di tempat dia berdiri. Cair melihat senyuman kacak Raffael. Hatinya memuji Raffael berbaldi-baldi. Untunglah siapa yang kahwin dengan lelaki kacak ini.
Riana mencebik di dalam hati. Gatal! Semua perempuan nak menguratkan. Memang jenis tak melepaskan peluang ni! “Shitah awak boleh keluar. Thanks!”
“Ah.. Ya Cik Riana. Saya keluar dulu.”
“Mashitah tu dah bertunang.. Tak elok ganggu perempuan yang dah ada calon suami. Berdosa.”
Terkejut dengan ayat Riana, Raffael terus memandang gadis itu. “Apa saya buat?”
Riana buat-buat tak dengar soalan Raffael. Apa kau buat konon. Kau senyum dekat Mashitah tadi kan? Bukannya dia buta sampai tak nampak senyuman manis Raffael kepada Mashitah sebentar tadi.
Wait. Yang dia menggelabah sangat tengok Raffael senyum dekat perempuan lain ni apahal?
“Cemburu?”
Oh, please!”
Raffael tergelak besar. “Kalau nak cemburu pun boleh. Silakan.. Saya suka kalau awak cemburu Ria.”
“Jemput minum fresh orange awak.” Perkataan fresh orange tu cukup dengung. Perli. Kalau Raffael tak faham dia perli lelaki mat salleh celup itu tak tahulah.
“Minum fresh orange kan bagus untuk kesihatan.. Waktu pagi macam ni memang elok sangat. Kopi yang awak minum tu ada kafien. Awak mesti tak tahu kesan mengambil kafein akan menyebabkan stress. Kombinasi kafein dan stress mempengaruhi kemungkinan seorang mengalami gejala seperti penyakit kejiwaan atau psikosis. Bahaya tau kalau terlalu banyak minum kopi. So, untuk elakkan terlalu banyak minum minuman berkafien, minumlah jus buah-buahan.. Ada banyak vitamin.”
Dah nak jadi pakat nutrisi pulak dekat sini?
“Saya minum kopi waktu pagi sahaja. Sekali dalam sehari jadi awak tak perlulah risaukan saya mengalami masalah jiwa atau tak. Kalau saya ada masalah jiwa saya akan jumpa dengan pakar psikiatrik bukannya jumpa dengan awak.”
Raffael jongket bahu. “Saya nasihatkan aje sebab kafien tak bagus untuk kesihatan manusia..”
“Terima kasih atas kata-kata nasihat awak tu.”
It’s a beautiful night,
We’re looking something dumb to do,
Hey baby,
I think I wanna marry ..
Cawan kopi diletakkan di atas meja kopi di hadapannya semula. “Excuse me.” Riana bangkit mendapatkan telefon bimbitnya yang berada dalam beg tangan Gucci Soho miliknya di atas meja.
Firhad.
“Assalamualaikum.”
“Waalaikumussalam. Ria sibuk ke?”
Riana berdiri membelakangkan Raffael. “ Eh, takdelah. Ria tak sibuk. Ada apa Abang Ad?”
“Abang nak ajak Ria makan malam hari ni. Ria free tak?”
Ah, kalau tiada Raffael di dalam bilik ini memang dia dah buat lompat bintang lima belas kali! “Boleh.. Boleh Abang Ad. Dekat mana?” Nada suara cuba dikawal sebaik mungkin. Tidak mahu menunjukkan keterujaan dia untuk keluar makan malam dengan lelaki itu.
“Nanti lepas Maghrib abang ambil Ria di rumah ya.”
“Boleh. Ria tunggu.”
“Assalamualaikum.”
“Waalaikummussalam..” Iphone ditarik rapat ke dadanya. Allah, dengar suara Firhad pun dah buat dia rasa lemah lutut sekarang ini. Dah buat hati dia bahagia sangat-sangat.. Inikan pula mahu menatap wajah kacak itu malam nanti.
“Dah habis berangan?”
Terkejut mendengar suara yang bergitu hampir dengan telinga, Riana pantas menoleh ke belakang. Raffael berdiri begitu hampir dengan dia. “Hey, awak jaga tingkah laku awak ya!”
Lelaki kacak itu memeluk tubuh di hadapan Riana. “Kekasih telefon?”
None of your business!”
Raffael rasa mahu ketawa melihat gelagat Riana. Semasa kali pertama dia berjumpa dengan Riana gadis ini tidaklah garang mana.. Kali kedua sedikit garang dan kali ketiga memang garang!
Dia ingat lagi ketika dia meminta kad Riana, langsung gadis itu tidak mahu memberikan dia sebarang kad. Kononnya takut dia akan menghubungi gadis itu tanpa sebab. Riana, Riana. Dan hari ini dia sekali lagi berjumpa dengan Riana atas urusan kerja.
Bukankah ini adalah jodoh dia?
Tapi Riana ada kekasih?
Ah, baru kekasih bukannya suami! Lainlah kalau Riana sudah bersuami. “Saya harap awak ni tak garang sangat dengan kekasih awak tu.. Bukan apa takut dia lari tinggalkan awak pergi dekat perempuan yang lebih manja.”
“Sibuk aje awak ni kan. Sinilah cepat.. Kata nak bincang pasal projek.” Kaki melangkah ke sofa semula.
Raffael ketawa kecil sambil menggelengkan kepalanya. Kakinya melangkah juga ke sofa di dalam bilik Riana. “Saya belum bagi awak pelan syarikat macam mana nak mulakan kerja?”
Give it to me now.”
Dia nampak anak mata Riana menunjukkan sinar yang sangat bersemangat untuk memulakan kerja. “Saya harap awak takkan ubah fikiran dengan memilih syarikat kami untuk membuat susun atur syarikat awak.” Ujar Riana sedikit berhati-hati. Dia pernah terkena sekali, dia takut kalau dia terkena sekali lagi.
“Why should I?”
Mendengar soalan itu dilantunkan oleh Raffael, Rania hanya tersenyum. “Manalah tahu nanti tiba-tiba ada syarikat lain yang datang tawarkan awak harga yang lebih murah tetapi menggunakan konsep yang sama macam syarikat saya..” Berhati-hati dia meluahkan rasa. Dia perlu berlapik dalam berkata-kata. Nanti kalau terlepas cakap buruk pasal syarikat orang lain susah pula.
Dia juga tidak mahu Raffael memandang dia sebagai gadis yang bermulut laser atau suka bercakap buruk mengenai orang lain.
“Saya pilih syarikat awak berdasarkan kelayakan yang syarikat awak miliki. Soal syarikat lain tawarkan harga yang lebih murah itu saya tidak pasti.. Mungkin harga murah dan menggunakan bahan yang sama tetapi kualiti kerja yang berbeza. Kan?”
Lega Riana mendengar kata-kata Raffael. Sejuk hati dia berdepan dengan lelaki ini ketika ini.
“Jadi boleh saya tahu apa konsep yang syarikat Encik Raffael nak ketengahkan?”
Modern, please.”
Tanpa sedar bibir mengukir senyuman. Dia tahu lelaki seperti Raffael pasti sukakan gaya hidup yang moden, rumah yang moden dan suasana bandar. Kalau tidak masakan lelaki itu akan memilih untuk membeli motosikal berkuasa tinggi yang mampu membeli sebuah Toyota Vios TRD secara tunai! Nampak sangat jenis sukakan kehidupan yang santai dan bujang.
“Kereta awak elok?”
Kepala diangkat memandang lelaki di hadapannya. “Yeah.. Boleh bergerak sampai hari ini. Thank  for helping me the other day.” Entah dah kali yang ke berapa dia ucapkan terima kasih.
Small matter.” Bibir tersenyum manis ke arah Riana. “Pukul berapa awak sampai rumah?”
Almost eleven. Ibu saya masih tunggu lagi waktu tu..” Riana tergelak kecil mengingati kejadian lebih seminggu lalu. Bila dia sampai aje terus muka Puan Zaimah terpancul depan muka pintu utama. Berlari-lari Puan Zaimah keluar dari rumah memeluk dia. “Ibu saya memang macam tu, risau sangat.”
“Mungkin awak tak biasa balik lambat agaknya.”
Riana mengangguk mengiyakan kata-kata Raffael. Memang dia jenis anak manja ibu dia sejak dulu lagi. Nak ke mana-mana mesti berteman dan teman itu pastinya dikenali oleh Puan Zaimah. Sepanjang dia berada di UK dulu memang selalu sahaja Puan Zaimah menelefon bertanyakan lokasi dia ketika itu. Anak bongsulah katakan.
“Awak nak gunakan warna putih dan hitam?” Kepala yang diangkat berlaga pandangan dengan anak mata Raffael. Lekas-lekas pandangan matanya dilarikan dari wajah lelaki itu. Sejak bila pula Raffael asyik menilik wajah dia, langsung dia tak perasan. Sibuk melukis pelan susun atur syarikat baru Raffael di atas kertas.
“Awak rasa?” Pandangan mata Raffael masih melekat pada wajah Riana. Menggelayah tak tentu pasal gadis ini. Comel!
“Encik Raffael kan pelanggan saya jadi elok kiranya Encik Raffael tentukan sendiri warna pilihan Encik Raffael.”
“Saya nak awak tentukan.”
Sabar Riana, jangan menggelabah. Saja aje lelaki depan kau ni nak main-main dengan kau. Be professional okay. Riana membetulkan duduknya. “Elok rasanya putih dan hitam. Sesuai dengan syarikat Encik Raffael.. Syarikat orang muda.”
“Kalau awak cakap putih dan hitam saya ikut aje. Awak pakar dalam bidang hiasan dalaman kan, jadi apa-apa sahaja yang elok pada pandangan mata awak pasti elok juga pada pandangan mata pelanggan saya nanti.”
Senangnya berurusan dengan orang yang tak banyak kerenah macam ni! Seronok kalau ada seribu pelanggan macam Raffael ni. Senang kerja dia.. Tak payah nak tukar itu ini berkali-kali.
“Thank you kerana mempercayai hasil kerja saya.”
You are welcome.” Raffael duduk bersandar di sofa. “Sebagai tanda menghargai pelanggan awak yang tidak banyak kerenah ni, boleh kita makan tengah hari bersama?”
Riana menarik selendangnya ke belakang sedikit. “Minta maaflah Encik Raffael hari ni saya ada janji dengan orang.”
Boyfriend?”
Wajah dimaniskan. Sibuk aje Raffael ni! “Bukan.. Orang lain.”
Well, nampaknya takde rezeki saya nak makan bersama awak tengah hari ini. Maybe next time?”
“InsyaAllah.”
“Kalau macam tu saya balik dululah. Mungkin kita bincangkan pasal jenis perabot semua tu lain kali pula. Awak boleh bawa saya ke kedai yang sesuai dengan cita rasa saya nanti, kan?”
Sure. Pasti boleh.” Riana turut sama berdiri bersama lelaki itu.
See you next time.”
Riana terduduk di sofa apabila wajah kacak itu hilang dari pandangan matanya. Fuh! Kus semangat dia mengadap muka handsome Raffael berjam-jam lamanya! Nasib baik perangai agak nakal sedikit. Kalaulah Raffael jenis lemah lembut dan sopan macam Firhad confirm dia jatuh cinta tergeolek-golek!
Tadi pun bukan main susah dia nak kawal anak mata dia daripada melekat dengan muka kacak Raffael. Sekali-sekala bila mata dia berlaga dengan anak mata coklat milik Raffael hati dia berdegup kencang sampai rasa senak perut. Gelabah sangat!
Entah kenapa wajah lelaki itu mempunyai satu tarikan yang membuatkan anak mata dia ingin menatap wajah itu. Adakah kerana lelaki itu terlalu kacak? Atau kumis nipis yang menghiasi wajah itu menjadi tarikan pada wajah Raffael?
Riana tersandar di sofa. Menyentuh dadanya. Bibir menyebut sebaris nama itu dan ada debaran halus di dadanya.
Apakah penanda?
Jodoh atau bala?

p/s : Tajuk untuk e-novel ni mungkin akan ada perubahan ye. Nanti Sri beritahu kemudian aok. Love you all! :)

4 comments :

  1. Nakal Raffa ni ... nanti ada versi cetak tk

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah akan datang ke versi cetak. Bila tak tahu lagi. :p

      Delete
  2. Thanks for the update..

    ReplyDelete