Wednesday 19 June 2013

Bab 7 Cinta Tak Akan Berakhir


Hari ini merupakan kali pertama Azara menyertai mesyuarat dengan kakitangan syarikatnya selepas hampir sebulan bekerja dengan Encik Latif.

Beberapa kali juga kembang kempis hidungnya menahan menguap. Lama gila kot dorang ni mesyuarat. Entah apa motif Razlan suruh dia turut sama dalam menyuarat kali ini. Dia bukannya ada apa-apa kepentingan pula dalam syarikat ni jadi tak perlu kot dia turut sama mendengar pasal kewangan syarikat. Itu kan dibentangkan oleh Encik Firdaus selaku pengurus kewangan syarikat. Adoi!

Pen ditangan diketuk ke jarinya. Dah mula hilang tumpuan dan nak main-main dah.

Kepala otak mula menerawang ke tempat lain. Teringatkan Puan Nona yang baru dia temui dua hari lepas. Sikap Encik Idris masih sama, dingin. Langsung tak tengur dia. Bersalam dengan dia pun tak sudi. Abah.. abah. Apa salah Zara pada abah?

Tiba-tiba mulutnya mengeluh berat.

Yes, Azara? Ada apa-apa masalah?”

Deng!

Razlan panggil nama dia? “Aah? Ha.. Ya Tuan?” Semua mata di dalam bilik mesyarat menumpu ke arah Azara. Mati!

“Awak macam ada masalah. Ada apa-apa yang saya bentang tadi awak tak faham ke?”

Azara gigit bibir bawahnya. Jangankan faham, dengar pun tidak. Sepatah perkataan yang Razlan terangkan di depan langsung dia tak ambil pusing. Tak dengar apa-apa langsung!

“Eh, takde apa-apa masalah. Saya faham semuanya Tuan.”

“Jadi awak boleh terangkan semula kepada semua tentang bahagian ini?” Laser di tangan Razlan dihala ke arah bahagian bagunan. Bahagian apa tu? Tandas? Sekolah? Bilik rehat? Surau kecil dalam rumah? Ah, apa tu!

Bibir Azara bergerak-gerak sedikit. Sumpah dia tak tahu..

“Itulah lain kali kalau I terang jangan berangan teringatkan pasukan Chelsea lawan dengan  Manchester United semalam.. Kalau iye pun obsess pasal bola tak perlulah sampai berjaga malam nak tengok bola punya pasal, kan dah mengantuk.”

Pergh!

Kena sebijik di muka dia. Mana dia tengok bola pun semalam. Chelsea main? Ada dia kisah. Gila kot Razlan ni. Azara perasan beberapa makhluk Tuhan di dalam bilik mesyuarat itu tergelak kecil. Alahai, sukanya gelakkan orang ya!

Sorry, Tuan.”

“Semalam siapa menang? Chelsea atau Manchester United?” Razlan pandang tepat ke muka Azara.

Azara telan air liur. Agaknya Razlan boleh nampak tak kerongkong dia bergerak-gerak telan air liur ni?
“Saya tak tengok pun siapa yang menang sebab tertidur depan televisyen, Tuan.”

Beberapa orang pekerja dan ahli lembaga pengarah yang turut sama dan menyuarat itu tergelak kecil mendengar jawapan yang terpancul dari bibir cantik Azara.

Chelsea kalah semalam. Now, jangan nak berangan lagi. Kalau sekali lagi I nampak you menguap I suruh you bentang di depan ni.” Azara angguk laju. Gila apa nak bentang benda yang dia tak tahu, lainlah kalau dia memang uruskan projek tu.

Azara mengeliat sedikit. Tangan diluruskan ke depan dan erghhhh, leganya! Duduk tiga jam tanpa bangun-bangun memang rasa kebas punggung dia!

“See me in my room after this. No excuse.” Mulut ternganga kecil. Jumpa Razlan buat apa? Ya Allah, sabar ajelah dengan lelaki bongkak ni!

“Mulut you tu tak perlu nganga luas sangat nanti lalat masuk.” Mulut segera ditutup.

“Ada apa-apa ke yang Tuan nak bincang dengan saya?”

“Banyak. Jangan banyak tanya boleh tak?” Azara angguk malas.

Heee, sabar ajelah dengan Razlan ni. Nak jumpa ada hal apa lagi nak bincang? Dah la suka menyiksa dia dengan kerja yang maha banyaknya! Sekarang nak meeting dalam bilik dia pula? Duh! Apa malang sangat dia dapat bos yang kaki kerja sampai nak mati macam Razlan ni. Kerja melampau kot!

Azara melangkah lemah keluar dari bilik mesyuarat selepas melihat Razlan meninggalkan bilik itu bersama Encik Latif.

“Hai, muram aje muka tu.. Tak suka kena paksa masuk meeting ke?”

Azara angguk. “Siapa yang suka kalau kena paksa dengar pembentangan sampai berjam-jam lamanya. Sengal punggung tahu tak?”

Azam tergelak kecil. Comel betul sikap Azara ni! Rasa macam nak peluk-peluk aje. Comel sangat. Nak-nak bila Azara buat mimik muka mengejek Razlan lagilah dia nak tergelak.

“Malam ni awak ada apa-apa tak?”

Azara angkat kening. “Ada apa-apa tu apa?”

“Saya nak ajak awak keluar makan.. Itupun kalau awak sudi nak makan malam dengan sayalah..”

“Oh! Malam ni.. Malam ni tak boleh la awak sebab saya dah janji dengan mak saya yang saya nak balik makan di rumah.”

Azam melepaskan nafas hampa. Sejak Azara balik ke Malaysia mereka belum berpeluang untuk menghabiskan masa bersama-sama langsung. “Tak pe lah kalau macam tu. Family comes first, kan?”

What about this weekend? Boleh?” Serta-merta bibir Azam mengukir senyuman.

“Boleh! Boleh. Sangat-sangat boleh.”

Alright, set. See you this weekend Zam.” Azara berjalan meninggalkan Azam yang masih mekar dengan senyuman. Dia perlu berjumpa dengan Razlan yang kacak tetapi sombong untuk menyambung mesyuarat di bilik lelaki itu. Entah apa yang penting sangat!



“Masuk!”

Azara melangkah masuk dengan berhati-hati. Bibir masih murah dengan senyuman. Pesan Puan Nona jangan ingkar arahan bos. Yelah mak..

“Ada apa-apa yang saya boleh bantu Tuan?” Azara berdiri tegak di hadapan Razlan.

Have a sit.”

Kerusi di tarik dan Azara duduk bertentangan dengan Razlan.

Okay, baiklah.. I baru terima satu surat yang meminta I  untuk merasmika satu majlis keraian untuk anak-anak yatim di Melaka. Jadi I nak you ikut I ke Melaka weekend nanti.”

What?

“Kenapa saya?”

You mempersoalkan I?”

Azara menggeleng laju. “Tak, bukan itu maksud saya tapi saya pelik kenapa saya yang perlu temankan Tuan ke sana sebab hujung minggu bukan waktu kerja saya.”

“Siapa bos?”

Dah mula tunjuk gila kuasa dia dah! Kalau dah tanya siapa bos, terang lagi bersuluh dia memang pekerja!

“Saya tahu Tuan bos saya tapi takkan saya takde hak langsung untuk mempersoalkan skop kerja saya. Temankan Tuan ke majlis-majlis bukan kerja saya sebab tak melibatkan skop kerja saya, Tuan.”

Razlan mengetap bibirnya rapat. Berani Azara bantah arahan dia?

Fine. Kalau macam tu saya akan panjangkan isu ni kepada Encik Latif dan kita tunggu apa keputusan Chairman.”

Azara melepaskan keluhan. Nak panjangkan isu sampai ke Chairman memanglah dia akan kalah. Lepas tu satu pejabat akan heboh pasal isu remeh macam ni dan dia juga yang akan jadi mangsa bualan orang.
“Pukul berapa?”

I ambil you pukul 8.30 pagi di rumah you.”

Azara mengangguk lemah. Tiada kuasa untuk membantah. Bos kata hitam maka hitamlah. Suka gunakan kuasa! Teruk punya orang.

“Ada apa-apa lagi yang saya perlu tahu?”

Razlan menggeleng. “Kalau macam tu saya keluar dulu Tuan.”

Kaki melangkah longlai menuju ke arah pintu. Hilang mood nak kerja. Nasib baiklah lagi setengah jam dah boleh balik. Memang siaplah Razlan jadi bahan bualan dia dengan Puan Nona sekejap lagi!
“Azara.”

Azara berpaling semula. “Ya?”

“Jangan lupa text me your house address. Nanti takdelah I menggagau cari rumah you.”
Will do, Tuan.”

Razlan senyum puas. Azara… Azara!



Nasi dalam pinggan dikuis perlahan. Sebab malam ini dia balik ke rumah abah langsung tak sudi makan malam. “Mak, apa salah Zara mak sampai abah layan Zara macam Zara ni anak pungut aje..”

“Zara! Tak baik cakap macam tu tau. Kecik hati mak.”

Nafas dihembus kasar. “Mak, kalau Zara ada buat salah cakaplah dengan Zara.. Jangan seksa Zara macam ni. Abah masih marahkan Zara sebab Zara keluar dari rumah ni ke mak?”

“Bukan..”

“Habis tu?”

Puan Nona terdiam. Berfikir baik buruk jika dia bercakap benar dengan Azara. “Mak?”

“Zara.. Mak nak tanya Zara betul-betul ni. Ikhlas dari hati Zara, Zara jawab soalan mak..”

Hati mula berdebar. Kenapa mak bersikap macam ni. Buat dia menggelabah aje! “Mak janganlah buat saspen, Zara tak suka kejutan. Mak tahu kan..”

“Mak bukan nak buat kejutan, mak cuma nak tahu perkara yang sebenarnya aje..”

Aduh, mak ni memang boleh buat dia mati cepat. Debar bagai nak gila dah sekarang ini. “Apa ni mak? Tanya ajelah.. Jantung Zara macam dah tak boleh nak pam darah lagi dah sebab berdebar sangat.”

Puan Nona menarik tangan kiri anak gadis kesayangannya. Dia sayang sangat dengan Azara. Berbanding Izreen, Azara lebih rapat dengan dia.

“Kenapa Zara tiba-tiba balik ke sini?”

Riak wajah Azara berubah serta-merta. Rasa terkejut dengan soalan Puan Nona. Kenapa lepas sebulan lebih baru tanya kenapa dia balik, kenapa tak tanya masa hari pertama dia balik. Kalau dia tahu Puan Nona tak senang dengan kepulangan dia ke Malaysia dia boleh pulang semula ke Amerika Syarikat. Dia tak akan tunggu di sini lagi. “Mak tak suka ke Zara balik sini?”

Puan Nona pantas menggeleng. “Bukan itu maksud mak Zara.. Mak hanya tertanya-tanya kenapa Zara tiba-tiba muncul semula.”

“Zara nak buat kejutan untuk mak dan abah. Zara nak minta maaf pada mak dan abah sebab Zara tiba-tiba menghilang ke Amerika. Zara rasa bersalah sangat.. Sebab tu Zara tak cakap yang Zara nak balik mak.”
“Bukan sebab nak pikat Zakri semula?”

“Mak, Zara dengan Zakri dah lama putus mak. Zara dah tak ingatkan dia lagi. Mak tolonglah percayakan Zara.. Zara memang langsung takde niat nak jumpa dengan dia semula sebaik sahaja kaki Zara menjejaki bumi Malaysia semula.”

Puan Nona pejam matanya seketika. Otaknya mencerna kata-kata Azara. Tidak tahu betul ke tidak kata-kata Azara ni..

“Zara memang tak tahu langsung yang kakak dah putus tunang sebelum Zara balik sini?” Azara mengangguk laju dengan pertanyaan Puan Nona. Memang tak tahu dan tak mahu tahu langsung pasal Izreen dan tunangnya yang malang tu.

“Zara kenal tak siapa bekas tunang kakak?”

Sekali lagi Azara menggeleng. Memang sumpah dia tak tahu siapa tunang Izreen. Masa Izreen bertunang bukannya dia ada di sini dan masa Izreen putus tunang pun dia tiada di sini. Selepas dua tahun sembilan bukan dia berada di Amerika Tiba-tiba sahaja Puan Nona khabarkan kepada dia yang Izreen mahu bertunang, sangkanya dengan Zakri tapi lelaki lain..

Kemudian bila dia balik semula ke Malaysia, Hanis cakap kakak dia dah putus tunang dengan lelaki yang dia tidak kenali itu. Ha, memang itu sahaja yang dia tahu pasal kisah kakak dia. Lebih-lebih memang dia tak tahu pun.

“Kenapa Zara balik masa kakak putus tunang?”

“Mak, kan Zara dah cakap yang Zara memang tak tahu langsung pasal kisah kakak dengan bekas tunang dia tu.. Zara tak tahu pun kakak putus tunang sebelum Zara balik ke sini. Dua bulan sebelum Zara balik lagi Zara dah rancang semua ni mak.. Takde kaitan dengan kakak langsung! Zara balik sini atas kehendak Zara sendiri sebab tu Zara cari kerja di Malaysia. Zara balik sebab Zara memang nak balik. Zara nak jumpa mak, Zara rindukan mak.. Salah ke Zara balik?”

Puan Nona memandang tepat ke dalam anak mata Azara. Dia tahu Azara tidak bercakap bohong dengan dia. Dia kenal anak gadis dia! Dia tahu Izreen sengaja mereka-reka cerita yang tidak baik tentang Azara.

“Zara, mak suka kalau Zara tinggal dengan mak daripada Zara tinggal seorang diri di rumah Zara tu.. Mak bukan apa, mak tak suka bila ada orang bawa cerita tak baik pasal anak mak.”

Dahi licin Azara sudah berubah menjadi beberapa lapis. “Siapa yang cakap apa pasal Zara?”

Keluhan dilepaskan dari bibir Puan Nona. “Kakak cakap Zara selalu bawa balik lelaki ke rumah. mak tahu mak takde bukti tapi mak nak Zara tahu sini Malaysia, bukan Amerika.”

Tangan mengepal penumbuk. Apa lagi yang Izreen tak puas hati ni! Kenapa nak burukkan dia depan mak pula?

“Mak, kalau Zara di Amerika sekalipun Zara takkan bawa lelaki masuk ke bilik Zara mak. Zara dah dua puluh enam tahun, mak besarkan Zara dengan didik yang cukup baik.. Zara tahu halal haram mak..”

Air mata yang tumpah dikesat dengan belakang tangan kiri. Sedihnya dia dengan sikap Puan Nona. Sampai hati Puan Nona percayakan kata-kata Izreen. “Kalau nak tak percayakan Zara mak boleh pergi rumah Zara, mak boleh tinggal dengan Zara.. Mak tengoklah apa aktiviti Zara pada setiap malam.”

Nak usung lelaki ke rumah? Gila apa.. Dia kerja setiap hari balik pukul 9.00 malam, paling awal pun pukul 7.30 malam dia akan sampai rumah. Tak kuasa dia nak layan benda-benda macam ni, balik rumah terus tidur! Bila masa pula ada lelaki yang datang rumah dia. Hanis dan Khairul pernahlah datang itu pun tiga kali aje. Takkanlah Khairul pun Izreen dah tak kenal lagi dah kot.

“Mak bukan takpercayakan Zara tapi bila Zara jauh dari mata mak, mak risaukan Zara. Mak tak tahu apa aktiviti malam Zara..”

“Mak, kan Zara telefon maka setiap malam takkan tu tak cukup lagi? Pernah mak dengar suara lelaki dari rumah Zara?”

Puan Nona menggeleng. “Mak, Zara tak tahu apa yang kakak masih tak puas hati dengan Zara tapi mak tolonglah percayakan Zara.. Hanya mak seorang sahaja sumber kekuatan Zara, Zara takde orang lain lagi dah selain mak.”

Tangan Puan Nona dibawa ke bibir dan dikucup lembut. Dia sayang sangat-sangat pada Puan Nona. Itulah nyawa dia. Itulah kekuatan dia selama ini.

“Mak minta maaf sebab mak meragui anak mak sendiri. Mak takkan percaya lagi cakap kakak. Mak tahu Zara anak mak yang baik.” Puan Nona mengusap pipi Azara. Mengesat air mata yang gugur ke pipi anak bongsunya.

Kalaulah dia ada jodoh yang sesuai untuk Azara memang dah lama dia paksa Azara kahwin biar tenang sikit hidup Izreen yang tak habis-habis nak merosakkan hidup Azara! Entah apa yang tak puas hati dengan Azara pun dia tak tahu. Tak faham juga dengan sikap anak sulung dia yang keras kepala dan hati batu tu!

“Makanlah.. Penat mak masak banyak-banyak ingatkan nak makan ramai-ramai tadi tak sangka pula kakak nak keluar dengan Zakri malam ni.”

Nasi dalam pinggan dikuis-kuis sahaja. Takde selera lagi dah nak makan. Bukan sebab Zakri tapi takde selera mengenangkan sikap kakaknya yang busuk hati. Pendengki!



Entah apa yang Izreen nak daripada dia sekarang ini. kalau Izreen harap dia akan ke Amerika semula, sorry. Silap besar. Dia bukannya Azara yang lembik dulu-dulu lagi. Dia Azara yang dah kebal dan kental!

p/s  ; A very quick update from me. Rindu semorang.. Nanti ada masa Sri akan balas semua komen ye. Do drop some comments! Boleh kenal-kenal. Hiks. Love you all.
Muahhhhx!

Entry seterusnya harap bersabar sikit ye sebab I am so darn busy right now. Internet rumah buat hal lagi sekarang ni ha. Ni pun baru dapat interner semula after 4 days talian terputus.. Aiyoo! Apa pun Sri nak ucapkan million thanks to al my readers. Yang silent readers tu komen-komenlah sikit ye. :D

9 comments :

  1. Menyampah la dgn izreen ni...si ayah plak suka tuduh zara tanpa usul periksa....geram tol la...
    Lama gak sri tak muncul kat sini kan (ruangan komen)...miss u a lot...apa2 pun akak tunggu good news for novel kau perempuan itu.. terlalu rindu kan KPI...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Kak Nira.
      Ayah Zara ni sayangkan Izreen lebih dari Zara sebab Izreen lebih manja dengan dia berbanding Azara. :)

      Pasal KPI belum ada answer lagi. Maybe kena tunggu lagi lah tu. Hihi. Kalau ada rezeki insyaAllah kak.

      Delete
  2. Hati saya kuat mengatakan x tunang izleen tu is razlan. Saya kunci jwpan saya Sri! Hehehe tul dak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak! Cik Anon dah teka siap kunci jawapan lagi eh. :)
      Tapi kena baca lagi tauuu! ;p

      Delete
    2. Semestinya! Tak kn miss satu bab pon. Teruskan menulis ok

      Delete
  3. ohmai sakitnya hati dengan izreen. please dont let izreen win..urgh so stress with her.azara be strong n try to tackle razlan~ ermm :D

    ReplyDelete
  4. bestnya tp xsuka part izreen.masuk izreen ja terus rasa menyampah ngan dia..ermm best2~~~ heee :D sangat suka kalau azara tu jadi dengan razlann~~ :D

    ReplyDelete
  5. jahatnya izreen.. sy rasa bila zara dah couple ngan razlan, dia pulak terhenggeh2 kat razlan balik...dan cakap pulak zara nak rampas razlan dr dia...kesian zara..dlm reality, ada tak kakak kandung yg dengki kat adik sendiri mcm tu?

    mimi

    ReplyDelete